Firma prezidentova poradce musí zaplatit státu 27,5 milionu. Zeman si ho ale na Hradě ponechá

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 28. 4. 2016 6:41
Klíčový prezidentův poradce Martin Nejedlý prohrál odvolací soud, a jeho firma Lukoil Aviation tak musí zaplatit Správě hmotných rezerv 27,5 milionu korun. Verdikt je pravomocný. Nejedlý se v roce 2009 domluvil se státní firmou, že obnoví letecký petrolej v jejích skladech. Jenomže zatímco Správa mu dodala petrolej za celkem 270 milionů korun, Lukoil dodal zpět pouze poloviční množství. A Správa tak začala uplatňovat smluvní pokutu, která byla ve smlouvě sjednána na dvacet procent z výše nedodaného zboží. I přes tento rozsudek se ale prezident Miloš Zeman rozhodl ponechat si Nejedlého jako svého poradce.
Martin Nejedlý
Martin Nejedlý | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Firma Lukoil Aviation, kterou spoluvlastní klíčový poradce prezidenta Zemana Martin Nejedlý, neuspěla s odvoláním proti verdiktu, podle něhož má Správě státních hmotných rezerv zaplatit za nedodaný letecký petrolej 27,5 milionu korun. Rozhodl o tom Městský soud v Praze.

"Žalovaná strana porušila povinnost dodat sjednané množství petroleje," uvedl soudce Tomáš Mottl a přikázal, aby Lukoil požadovanou pokutu zaplatil i s úrokem osm procent, který tak původní dluh zvýšil už o takřka 4,5 milionu.

Navzdory tomuto rozsudku se prezident Miloš Zeman rozhodl, že si Nejedlého nechá ve svém týmu. Už během středečního odpoledne to naznačil mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček, který v Českém rozhlase poznamenal, že na základě svého rozhovoru se Zemanem se domnívá, že Nejedlý mezi poradci zůstane. Následně to potvrdil i sám Nejedlý, podle kterého prezidentovi stačí, že uhradí peníze.

"Miloš Zeman mi řekl, že je plně uspokojen mým stanoviskem, tedy že veškeré závazky, které vyplývají z ekonomické či provozní činnosti firmy vůči státu, budou neprodleně uhrazeny. Nezůstane po nás ani halíř dluhu," prohlásil Nejedlý pro Deník.cz, který  je místopředsedou Strany práv občanů. Tato strana dříve nesla prezidentovo jméno.

Zboží si všichni zaplatili

Správa státních hmotných rezerv se v roce 2009 s Lukoil Aviation dohodla, že firma, kterou ze 60 procent vlastní ruský ropný kolos Lukoil a zbylých 40 procent má Nejedlý, obmění letecký petrolej ve státních skladech. Lukoil Aviation tak od správy odkoupil petrolej za 270 milionů, ale dodal jí jen zhruba poloviční množství. Ve smlouvě se přitom zavázal, že pokud nedodá stejné množství, které odebere, zaplatí smluvní pokutu ve výši dvaceti procent z ceny nedodaného zboží.

Pravda je, že vzájemné obchody byly vyrovnány - jak Nejedlého firma, tak Správa státních hmotných rezerv za dodané zboží zaplatily. "Vše bylo zaplaceno. Žádná škoda nám z těchto obchodů nevznikla," připustila právní zástupkyně státní firmy Alena Hladíková. Správa nicméně začala vymáhat smluvní pokutu z objemu nedodaného zboží, kterou si napočítala na 25 milionů korun.

Právník Lukoil Aviation Petr Jindřich Syrovátko před soudem argumentoval, že původní smlouva byla na obměnu dodávek v hodnotě třiceti milionů. A ty byly dodány. Pak se několika dodatky změnila, ale uvedený objem plnění z původní smlouvy podle něj platil dál. Takže smlouva nemohla být ani porušena, když firma dodala petrolej za více než 130 milionů.

Jenže soud se přiklonil k argumentaci Správy státních hmotných rezerv, která tvrdila, že se firma zavázala bilanci vyrovnat, a měla tak dodat zboží za celkem 270 milionů. "I když nevznikla škoda, ten závazek takto ujednán zkrátka byl a je čistě věcí stran, proč si tak ujednaly a co tím sledovaly," uvedl Mottl.

Mohli dodat i jiné zboží

Proč tedy Lukoil uvedené zboží nedodal? "Správa hmotných rezerv nás nikdy k dodání nevyzvala, hned realizovala sankci," uvádí Syrovátko.

"Nebylo třeba žádat, ve smlouvě bylo jasně uvedeno, že mají dodat a v jakém termínu," reagovala Hladíková, která zastupuje státní firmu. Proč Lukoil zboží nedodal, bylo podle ní jasné - podle smlouvy měl dodat nový petrolej za stejnou cenu, za jakou staré zásoby odkoupil.

"Prodělal by na tom, mezitím se cena na světovém trhu zvedla skoro na dvojnásobek," vysvětluje Hladíková a poukazuje na to, že Lukoil mohl ze sjednané ceny odstoupit - v tom případě by platil penále ve výši pěti procent nedodaného zboží. To by jej vyšlo výrazně laciněji.

V posledním dodatku v prosinci 2012 - v němž byla sjednána i uvedená smluvní pokuta - přitom obě strany podepsaly, že Lukoil nemusí dodat jen letecký petrolej, ale může jej nahradit obyčejným benzinem či naftou. Nedodal ale ani to.

Firma je předlužená

Ve firmě již Nejedlý nefiguruje, loni v červenci - jen osm dní poté, co v jeho neprospěch rozhodl prvoinstanční soud - skončila firma, která ještě před několika lety měla obrat více než dvě miliardy korun, do likvidace. A likvidátorem se stal právník Tomáš Rychlý.

A pohled do účetních závěrek ukazuje, že již v té době byla Lukoil Aviation několik let předlužená. Ke konci roku 2014 činilo její vlastní jmění minus 87 milionů korun. Firma přežívala jen díky půjčkám od svého mateřského Lukoilu a ke konci roku 2014 dlužila celkem 288 milionů korun.

A zdá se, že mateřský ruský holding pomůže znovu. Podle likvidátora Rychlého Lukoil Aviation dluh vůči státu splatí, byť s ním nesouhlasí.

"Plníme veškeré závazky a nemáme jediného dlužníka po splatnosti," uvedl s tím, že až obdrží rozsudek soudu, tak zaplatí i státu. "Jakmile ten závazek bude splatný, tak jej uhradíme," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy