Expres pro bohaté nevydělal. Dráhy však chystají další

Martina Macková
24. 12. 2008 8:29
Další zážitkový spoj budou dráhy nabízet na jaře
Součástí Nového spojení je tunel pod Vítkovem i čtyřkolejová estakáda nad Seifertovou ulicí.
Součástí Nového spojení je tunel pod Vítkovem i čtyřkolejová estakáda nad Seifertovou ulicí. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - České dráhy na speciální jízdě do Berlína, kterou připravily jako výlet pro potenciální bohatou klientelu, nezbohatnou.

A to přesto, že z jednoho kilometru cesty na koncert americké star Eltona Johna získaly desetkrát více než při jízdě běžného - dotovaného - vlaku.

Státní firma je nicméně s luxusní nabídkou spokojená a na příští jaro plánuje nabídnout další.

Vlak jsme nevyprodali

Devadesát míst ve vlaku nakonec dráhy nevyprodaly. I když jejich nabídky směřovaly cíleně na zástupce byznysu a movité klienty.

Jízdné v hodnotě 20 tisíc s možným příplatkem 1 500 korun za lůžko a luxusními službami, přilákalo několik desítek zákazníků. Dráhy připouští asi 70 lidí, všichni ale neplatili.

"Vlak byl z větší části obsazen. Vedle menší části hostů z life stylových médií a sponzorů šlo hlavně o zástupce obchodní sféry z několika soukromých společností, například z oblasti kosmetiky," říká mluvčí Petr Šťáhlavský. Ve vlaku jelo i několik manažerů drah, podle mluvčího jako doprovod akce.

Dráhy tak za první jízdu utržily asi milion korun. A kolik vypravení vlaku stálo? "Bylo to vyrovnané," připouští mluvčí.

Podnikatelsky zajímavé

Dráhy ale říkají, že jízda přinesla i jiná pozitiva než je zisk.

Praha hlavní nádraží
Praha hlavní nádraží | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Výtěžek z akce lze sledovat v několika rovinách. Jednak jde o marketingovou akci s cílem přesvědčit tyto skupiny, že železniční doprava může nabídnou nevšední i běžné kvalitní cestování. Jde o oslovení bonitní klientely, která může využívat i další naše produkty a objednávat si podobné vlaky pro své zákazníky či zaměstnance. Tak to také chceme prezentovat v médiích," upřesnil.

Jeden kilometr jízdy vlaku Elton John Train stála zhruba 1250 korun. Běžný vlak Českých drah jel loni jeden kilometr za 125 korun i s dotací a i tak je to pro dráhy ztrátové. Chybí 25 korun.

Roční ztráta na provoz osobních vlaků je asi 2,5 miliardy korun.

"Je to pro nás podnikatelsky velmi zajímavé, i když tyto jízdy nejsou masovou záležitostí jako veřejná služba," míní dráhy.

"Jde o skupinu, která představuje lídry ve společnosti a změna image a postojů k využívání železnice u této skupiny může mít jen pozitivní dopad i na masovou část železniční dopravy, což pozitivně pocítí běžní cestující," slibuje si společnost.

Dva až tři zážitky ročně

Dráhy už dnes plánují nabídnout další luxusní výpravy po kolejích. Nechtějí ale říct, kam se příště pojede. Jisté ale je, že nejbližší vlak pro bohaté má vyrazit na jaře.

"Chceme realizovat dva až tři podobné vlaky s cílem oslovit střední vyšší a vyšší příjmovou skupinu. Další detaily v době přípravy jednotlivých akcí není možné zveřejnit s ohledem na konkurenci," říká mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy