Praha - Čtení, matematika, přírodověda, tři základní dovednosti zkoumá mezinárodní studie PISA u patnáctiletých žáků. Ti čeští se stále zhoršují.
Žebříčkem letí dolů nejrychleji ze všech zemí OECD. Čerstvé údaje z posledního průzkumu ukázaly, že skoro čtvrtina patnáctiletých u nás nemá čtenářskou gramotnost ani na základní úrovni, nemohou tak dál studovat, budou mít problémy sehnat práci? Kluci jsou na tom výrazně hůř než dívky.
Jsou české děti hloupější než jejich vrstevníci jinde? Umí míň, než uměli jejich rodiče? Jak dopadá srovnání chlapci - děvčata?
Na dotazy čtenářů odpovídala Jana Palečková z Ústavu pro informace ve vzdělávání, která už od roku 2000 české průzkumy PISA organizuje. Podle ní v českých školách u čtení přetrvávají zastaralé metody výuky, které nepomáhají pochopit text.
"Podle našich zjištění například v našich školách zejména na prvním stupni ZŠ v hodinách českého jazyka stále ve velké míře přetrvává tzv. čtení nahlas, které právě vede k mechanickému čtení - ale to je jen dílčí příklad," napsala Palečkové v jedné z odpovědí.