Praha/Brusel - Ve stejnou dobu, kdy se v Evropě uskutečnil "antiautomobilový" Týden mobility, zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport & Environment, jak se daří snižovat skleníkové plyny u nových aut.
A pro Česko toto srovnání nedopadlo dobře. "Česká republika a Rumunsko jsou jediné dvě země Evropské unie, kde průměrné emise prodaných aut meziročně neklesaly, ale mírně rostly," řekl Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.
V Česku loni stouply emise oxidu uhličitého z nových aut o 0,1 procenta a dosáhly průměru 157 gramů na ujetý kilometr. V Rumunsku to bylo o 0,7 procent víc, takže průměrná hodnota je 156 gramů.
Podle rozhodnutí Evropské komise přitom musí do roku 2015 klesnout skleníkové emise u nových vozidel v průměru na 130 gramů. K tomuto číslo se zatím nejvíc přiblížilo Portugalsko se 138 gramy a Francie se 140 gramy oxidu uhličitého na kilometr.
"Pokud skutečně emise oxidu uhličitého narostly, může to být jedině tím, že si Češi koupili víc větších aut, která mají vyšší spotřebu, a tedy i vyšší emise," řekl Aktuálně.cz Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu.
Zaostává i koncern Volkswagen se Škodovkou
Ze srovnání nevyšel příliš dobře ani koncern Volkswagen, kam patří i Škoda Auto. Emise automobilů celé skupiny klesly jen o 3,3 procent ze 165 na 159 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr.
Škodovka je přitom nejprodávanějším modelem v Česku, což potvrzuje i letošní statistika. Od ledna do srpna se prodalo zhruba 31,5 tisíc aut, v případě Volkswagenu je to 9,3 tisíc.
Nejúspěšnějšími automobilkami jsou Fiat a Peugeot-Citroën, které měly vloni průměrné skleníkové emise pod 140 gramy. Obě značky se v Česku prodávají nejméně. U Peugeot-Citroën se čísla pohybují mírně nad 5,5 tisíce prodaných aut, Fiat nedosahuje letos ani čtyř tisíc.
Loňským rekordmanem ve snižování oxidu uhličitého je BMW, u jeho modelů škodlivý oxidu uhličitý poklesl v průměru o deset procent. I tak mají vozy BMW průměrné emise 154 gramů na kilometr.
"Je patrné, že automobilky, které mají ještě daleko k dosažení zákonných evropských limitů, se snaží více než ty, které jsou jim blíže," konstatoval Jos Dings, ředitel organizace Transport & Environment.
Pochválený model Blue Motion
Organizace ve své zprávě ukazují i na dobré příklady, kdy se automobilkám daří významně snižovat emise, a tudíž i spotřebu vozidel.
Například Volkswagen Passat s výkonem 77 kilowatt měl v roce 2007 emise 151 gramů na kilometr a o dva roky později, ve verzi Blue Motion, už jen 114 gramů, tedy o jednu čtvrtinu méně.
I přes tato dílčí zlepšení ovšem automobilismus výrazně přispívá svými exhalacemi ke globálnímu oteplování. Nové modely jsou sice obvykle ekologičtější, jenže aut neustále přibývá a tím narůstají i emise.
Emise CO2 z nových aut
- Portugalsko: 138 g/km
- Francie: 140 g/km
- Itálie: 145 g/km
- ...
- Česko: 154 g/km
- ...
- Švédsko: 174 g/km
- Estonsko: 177 g/km
- Lotyšsko: 181 g/km
"Automobilová doprava je prokazatelně sektorem s největším růstem emisí skleníkových plynů," konstatoval Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.
"Pokud budou automobilky nabízet a podporovat prodej moderních vozů s nízkou spotřebou, omezíme tím náš příspěvek ke změnám klimatu, ušetříme na palivu a zároveň tím snížíme naši závislost na dovozu fosilních paliv," dodal Jeřábek.
Když ulice patří chodcům
Cílem Evropského týdne mobility, který vyvrcholí v úterý Dnem bez aut a do něhož se přihlásilo na 1,5 tisíce měst v celé EU, je pomoci rozvíjet šetrnější druhy dopravy, jako jsou autobusy, tramvaje nebo kola.
Do kampaně se zapojilo i 85 českých měst. Některá například na jeden den zcela uzavřela vybrané ulice autům nebo nabídla jízdu v městské hromadné dopravě zadarmo - podrobné informace ZDE.