Zemanovy výroky v televizní debatě byly většinou lživé nebo zavádějící, ukazuje analýza

Barbora Němcová Barbora Němcová
22. 1. 2018 15:55
V pořadu Cesta na Hrad na TV Nova byly dvě třetiny výroků Miloše Zemana lživé nebo zavádějící. Pravdivost Zemanových tvrzení zkoumal server Demagog.cz.
Miloš Zeman.
Miloš Zeman. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Prezident Miloš Zeman se v neděli večer zúčastnil své první předvolební debaty a podle serveru Demagog.cz v pořadu řekl více lživých a zavádějících výroků než těch pravdivých. Televizní debatu v přímém přenosu odvysílala TV Nova a Zeman v ní odpovídal na otázky moderátora Reye Korantenga sám, bez svého protikandidáta Jiřího Drahoše.

Z dvaatřiceti Zemanových výroků, jejichž platnost server ověřoval, bylo devět prokazatelně lživých, deset zavádějících, jedenáct pravdivých a dva neověřitelné.

Zeman hned v druhé minutě pořadu tvrdil, že "ve Virginii, a to se stalo poprvé v amerických dějinách, rozhodl hlas jednoho jediného voliče". To je sice pravda, ale nedošlo k tomu v americké historii voleb poprvé. Celkem již bylo zaznamenáno sedm případů, kdy rozhodl o vítězi voleb jediný hlas.

Zeman nemluvil pravdu ani o tom, že se ruský premiér Dmitrij Medveděv omluvil za článek o srpnu 1968, který vyšel na webu televize Zvězda. Autor v článku tvrdil, že sovětská okupace v roce 1968 byla pro Československo přínosem. Medveděv se od názoru autora článku pouze distancoval, žádnou omluvu nevyslovil.

"Přestal jsem podporovat euro v okamžiku před několika lety, kdy vznikla řecká dluhová krize," prohlásil prezident v pořadu. Jenže Zeman podporoval euro i po řecké krizi. Naposledy se o evropské měně kladně vyjádřil v červnu loňského roku. "Mluvil o tom, že Česká republika je připravena na euro, vstupu brání jen mentální bariéra Čechů, kteří se podle něj eura iracionálně bojí," vyvrací server Zemanovo nedělní prohlášení.

Zavádějící byl například výrok, že první prezidentští kancléři, včetně Karla Schwarzenberga, neměli bezpečnostní prověrku. Tento výrok je pravdivý, protože bezpečnostní prověrky zavedl zákon až v roce 1998. Zemanův kancléř Vratislav Mynář nedostal prověrku ani po bezmála pěti letech ve funkci, dříve Zeman tvrdil, že pokud Mynář prověrku nedostane, ve funkci skončí.

Dalších lživých výroků se Zeman dopustil, když se vyjadřoval k Ústavnímu soudu, Alexandru Dubčekovi nebo počtu obyvatel Švédska.

Podle vedoucího projektu Demagog.cz Jana Tvrdoně si Zeman v poměru zavádějících výroků vedl v nedělní debatě hůř, než jak dlouhodobě vystupuje. "Výroky šly napříč oblastmi, které se řešily. Ať to byla domácí politika, článek na webu ruské televize, věci týkající se prověrky pana Mynáře," upřesnil Tvrdoň.

Lživých nebo závádějících výroků se při debatách před prvním kolem dopustil i Jiří Drahoš. Srovnávat podíly pravdivých, lživých a zavádějících výroků obou kandidátů je ale podle Tvrdoně zatím předčasné. "Budeme se zaměřovat na dva duely, které se chystají na Primě a v České televizi. Na základě toho, co máme nyní, bych je nechtěl srovnávat, zatím mi to nepřijde fér," dodal.

Miloš Zeman před prvním kolem prezidentských voleb deklaroval, že se nebude účastnit žádných předvolebních debat, a to ani před druhým kolem. Po vítězství v prvním kole Zeman prohlásil, že se zúčastní pouze dvou debat. Poté se ale Zeman rozhodl zúčastnit čtyř debat. Jiří Drahoš však trval na dvou debatách.

Moderátorka DVTV Daniela Drtinová položila prezidentu Zemanovi deset otázek, na něž dluží odpověď.

DVTV před druhým kolem prezidentských voleb položila deset otázek prezidentu Zemanovi, který na rozhovor opět nepřišel. | Video: Daniela Drtinová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných, z toho několik vážně, si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následný požár v obytném domě. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné. Informovala o tom švédská média.

Podle televizní stanice SVT bylo 23 zraněných dopraveno do nemocnice, ale jen pět z nich převezly sanitky. Většinou se jedná o lehčí zranění, nicméně některá jsou vážná. Veřejnoprávní rozhlas SR hlásil, že hospitalizováno bylo 25 lidí.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Probíhá evakuace několika stovek lidí, někteří vyskočili z oken domu, sdělil SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů. Požár, který se po výbuchu rozhořel, zatím není pod kontrolou.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Před pařížským soudem začínají svědčit oběti teroristických útoků z roku 2015

Před pařížským soudem ohledně teroristických útoků z listopadu 2015 začnou v úterý svědčit oběti a poškození. Informoval o tom místní tisk. Podle odhadů organizací, které jim poskytují pomoc, by před soudem mohlo vystoupit až 300 obětí útoků, při kterých zemřelo v Paříži a okolí 130 lidí.

Hlavním obviněným je Salah Abdeslam, který je považovaný za jediného přeživšího přímého spolupachatele atentátů.

Podle serveru France24 by každý den mělo vystoupit před soudem se svým svědectvím zhruba 15 lidí. Každý z nich bude mít zhruba 30 minut na to, aby popsal útok a další okolnosti. Slyšení poškozených by mělo trvat pět týdnů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Paušální daň pro příští rok vychází 5994 korun měsíčně

Paušální daň pro drobné podnikatele vychází pro příští rok 5994 korun měsíčně. Z toho minimální zdravotní pojistné činí 2627 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 procent 3267 Kč a daň z příjmů 100 Kč. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ministerstva financí. Pro letošní rok je paušální daň stanovena na 5469 korun za měsíc. K paušální dani je přihlášeno zhruba 75 000 podnikatelů.

Paušální daň je určena pro živnostníky, neplátce DPH s ročními příjmy z podnikání do milionu korun. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí odpadne i důvod k většině kontrol. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) nedávno uvedla, že budu usilovat o rozšíření paušální daně také pro podnikatele s obratem až dva miliony korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy