Brno - Tuzemské firmy nemohou parazitovat na značce baterií Duracell, kterou má i v Česku exkluzivně chráněnou americký koncern Procter & Gamble.
Úřad průmyslového vlastnictví tak rozhodl dvouletý spor o značku, která se ve světě používá desítky let a je symbolem právě pro baterie.
Z databáze chráněných značek musí být vymazán název Duracell Energy Drink, který využívá pro svoje energetické nápoje pražská společnost El Niňo. Ta navíc přizpůsobila tvaru baterií Duracell i design nápojů.
Argumentovalo se i Wikipedií
Úřad tak vyhověl námitkám nizozemské centrály společnosti Duracell pro Evropu. Podle zástupců firmy totiž užití názvu pro energetické nápoje zneužívá skvělou pověst známé značky. A firma předložila úřadu na dvacet důkazů, podle kterých nemá na značku Duracell nárok nikdo jiný.
Není Duracell jako Duracell
- Výroba baterií Duracell začala ve 20. letech minulého století díky partnerství vědce Samuela Rubena a obchodníka Philipa Rogerse Malloryho.
- Společnost byla průkopníkem nových formátů baterií. V roce 1996 se firma spojila se společností Gillette. Tu pak v roce 2005 získal koncern Procter & Gamble. Duracell má továrny v USA, v Asii I v Evropě.
- Hlavní sídlo firmy se nachází ve městě Bethel.
- Společnost El Niňo uvedla energetický nápoj Duracell Energy Drink letos.
"V žebříčku 100 nejhodnotnějších globálních ochranných známek v letech 2001 a 2004 byla značka Duracell na šedesátém druhém a osmdesátém místě," uvedli zástupci firmy ve svém vyjádření. Firma argumentovala také televizními reklamami se známým zajíčkem nebo výpisy z české i anglické verze internetové encyklopedie Wikipedia.
Podle právníků pražské společnosti El Niňo, která energetický nápoj prodává v Česku, na Slovensku i v Polsku, ale značka Duracell není v Česku tak známá, aby bylo potřeba chránit její dobré jméno.
"K poškození vlastníka značky (firmy Duracell) by mohlo dojít pouze v případě, že by naše výrobky byly nekvalitní. Nikdy jsme svoje výrobky s ochrannými značkami Duracell nespojovali a nesnažili se u spotřebitelů vyvolat pocit, že se jedné o výrobky stejné firmy," tvrdili. A chtěli, aby úřad jejich značku Duracell Energy Drink chránil také.
Nezaměňujte zajíčka s pitím
Úřad ale rozhodl jednoznačně: značku Duracell může využívat jenom výrobce baterií. Podle verdiktu není pochyb, že značka je i v Česku spojena právě s tímto výrobkem.
"Baterie jsou nabízeny na českém trhu od poloviny devadesátých let minulého století. Jejich uvedení na trh i následný prodej byl podporován rozsáhlou a finančně náročnou reklamní kampaní. Výrobky byly zařazovány i do různých spotřebitelských testů. Na českém trhu s bateriemi má firma poměrně silnou pozici, výrobce podpořil jejich prodej rozsáhlou propagační kampaní (s využitím růžového plyšového zajíčka) a spotřebiteli byly vnímány pozitivně," uvedl předseda úřadu Josef Kratochvíl.
Úřad zjistil, že tržby firmy za výrobky se značkou Duracell dosáhly například před čtyřmi roky 63 milionů korun a tržní podíl se pohyboval v průměru kolem devatenácti procent. A pokud by někdo jiný v Česku mohl značku Duracell využívat, byla by to pro něj velká konkurenční výhoda.
"Výhoda takového podnikatele spočívá ve výrazné úspoře investic na propagaci svých výrobků, může parazitovat na tom, čeho dosáhla starší ochranná známka s dobrým jménem," míní Kratochvíl.
A není prý důležité, že česká firma značku Duracell chtěla chránit pro úplně jiný typ výrobků, než jsou baterie. I nápoje totiž mohou podle verdiktu u zákazníků vyvolat dojem, že jsou podobně jako baterie zdrojem energie pro lidi a že je vyrábí jedna firma.
"Užívání značky Duracell Energy Drink by mohlo nepoctivě těžit z dobrého jména ochranných známek společnosti Duracell," rozhodl Úřad průmyslového vlastnictví.
Česká firma se může proti rozhodnutí úřadu ještě bránit u soudu.