Dráhy už nechtějí vrátit Pendolina

Redakce EKO, ČTK
15. 2. 2006 17:38
Praha - České dráhy zatím nevidí důvod k vrácení rychlovlaků Pendolino zpět jejich výrobci, italské firmě Alstom.
Toto je poslední Pendolino, které jezdí. Zástupci Českých drah a Alstomu jednali ve středu 18. ledna o tom, jak Pendolina vrátit zpět do provozu.
Toto je poslední Pendolino, které jezdí. Zástupci Českých drah a Alstomu jednali ve středu 18. ledna o tom, jak Pendolina vrátit zpět do provozu. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Po dnešním zasedání dozorčí rady podniku, která jednala o výsledku auditu ohledně projektu nákupu pendolin a o vyhodnocení
jejich provozu, to řekl mluvčí Aleš Ondrůj.

Softwarová porucha v lednu vyřadila postupně z provozu všechna pendolina. Po opravě vlaky v současné době jezdí podle Ondrůje bez potíží. ČD se ale už dříve připravily na možnost, že by vlaky vracely. Podle právníků by měly nárok na plné vrácení vložených prostředků.

  • Šéf ČD: Kontrakt na Pendolino lze zrušit - ČTĚTE ZDE

"Management nyní audit vyhodnotí a spolu s dalšími šetřeními vezme jako podklad k vyvození zodpovědnosti vůči konkrétním
osobám, které mohly případná pochybení zavinit," doplnil Ondrůj.

Audit měl prověřit celý proces pořizování pendolin a pomoci odhalit případná pochybení z minulosti. Podle vedení ČD došlo k
chybám v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly dodatky smluv. Vlaky byly nakonec dodány s velkým
zpožděním a ČD jich získaly sedm namísto deseti. Škody podniku vznikly i naddimenzovaným pořízením náhradních dílů za neúměrně vysoké ceny. Pro ČD byly ve smlouvách také nevýhodně stanoveny limity kompenzací v případě neplnění závazků ze strany výrobce.

  • Podívejte se ZDE na souhrn zpráv o problémech Pendolina.

Podnik dosud za vlaky zaplatil přibližně 70 procent z celkové kupní ceny. Zbývající peníze neuhradí dřív, než vlaky dostatečně
prokážou svou provozní spolehlivost. Z již zaplacených dvou třetin je velká část kryta bankovní zárukou. I tyto peníze by v případě odstoupení od kontraktu byly vráceny podniku zpět. ČD by měly za vlaky zaplatit celkem 4,3 miliardy korun.

Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška, který je současně členem dozorčí rady ČD, však prý vedení
podniku o auditu dnes v podstatě neinformovalo. Samotný dokument členové dozorčí rady podle něho nedostali ani k dispozici. Dušek si ho vyžádal a k dispozici ho bude mít teprve ve středu.

Dozorčí rada projednala také předběžné výsledky ČD za rok 2005. České dráhy očekávají ztrátu 589 milionů Kč, což je o 32
milionů lepší výsledek než za rok 2004. Podle Ondrůje se projevily hlavně úspory mzdových nákladů. Tržby ze ziskové
nákladní dopravy klesly, rostla ale osobní doprava. Dušek výsledky zdaleka nehodnotí tak optimisticky jako vedení podniku.
Nižší ztrátu ČD podle něho vykázaly jen díky masivnímu propouštění a nižším investicím do oprav kolejových vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy