Hrabyně - Když na konci dubna hejtman Jaroslav Palas slavnostně otvíral památník 2. světové války v Hrabyni, o ceně, kterou za stavbu daňoví poplatníci zaplatili, nepadlo ani slovo.
Podle původních propočtů ministerstva z roku 2002 měla stát rekonstrukce památníku nedaleko Opavy 110 milionů korun.
Zakázku však vyhrála firma s cenou 160 milionů. Nakonec ji ministerstvo vyplatilo ještě o 32 milionů korun více, a oddechlo si.
"Rekonstruovat takovýto objekt je jako černá díra," říká ředitel odboru investic Miroslav Čížek. "Zaplaťpánbůh, že je to za námi."
Zrušená soutěž
Problémy provázely zakázku na rekonstrukci památníku od samého počátku. Vedení Slezského muzea, pod které objekt spadá, se nejprve rozhodlo opravit objekt po částech a v roce 2004 vypsalo výběrové řízení na první část oprav za 47 milionů.
Přihlásilo se několik firem a soutěž spěla ke konci. Po otevření obálek ale muzeum klání o zakázku najednou zrušilo.
"Firmy nabízely nižší cenu, než jakou nám odhadl odborník, a my jsme se báli, že by cenu během stavby navýšily," vysvětloval tehdy Aktuálně.cz bývalý ředitel muzea Jaromír Kalus.
Muzeum tedy vypsalo novou soutěž tentokrát na celou rekonstrukci najednou. Vítězně z ní vyšla kroměřížská firma VW Wachal - s cenou 160 milionů korun.
I přes argument, že má nová soutěž zabránit navýšení ceny, se nakonec cena zakázky vyšplhala až na 192 milionů korun.
Tlaky na další miliony
Samo ministerstvo hodnotí stavbu, jako "objektivně velmi složitou od svého počátku až do konce." Firma se prý v průběhu stavby několikrát snažila prosadit navýšení ceny. "Byly tam tlaky ze strany firmy dostat tam víc peněz," říká Čížek. "Některé jsme odmrštili například, když žádali peníze navíc na zařízení staveniště. Celkem jsme tak uchránili několik milionů."
S dalšími 30 miliony na takzvané vicepráce ministerstvo souhlasilo a peníze firmě přikleplo.
"Navýšení nákladů souviselo v roce 2008 zejména s tím, že během akce se postupně ukázal horší technický stav objektu, než se původně v zadání předpokládalo," vysvětluje tiskový mluvčí resortu Jan Cieslar. "Jakékoliv zvýšení ceny a prodloužení termínu je nepříjemné jak pro investora, tak v tomto případě pro MK. Proto jsou okolnosti takových změn prověřovány."
Také podle ředitele Čížka nebylo možné ony desítky milionů ušetřit. "Může se mi zdát, že navýšení je větší, než by bylo zdrávo, ale jsem přesvědčen, že jsme nevydali víc peněz, než bylo nezbytně nutné," říká. "A zasahovat do rozestavěné stavby navíc v tomto regionu je citlivá záležitost."
Podle ministerstva je navíc navýšení ceny stavby o 14% běžnou praxí. Závěrečné vyhodnocení stavby však bude mít resort k dispozici až na konci června.
Nic mimořádného
Firma VW Wachal, která získala zakázku na rekonstrukci Hrabyně, nechce detailně rozebírat, co bylo obsahem oněch viceprací, které zakázku prodražily o 30 milionů. Ale trvá na tom, že jejich provedení bylo nezbytné.
„Nebylo to nic mimořádného. V průběhu realizace stavby byly požadavky na změnu rozsahu díla a pak bylo nutné provést další práce, které nebylo možné předpokládat," říká zástupce ředitele Mamrilla. "Ale detaily vám neřeknu, nechoval bych se profesionálně, kdybych vám sděloval obsah smluv a závazků. Obecně jen mohu říci, že při stavbách vznikají vícepráce i méněpráce a často se rozsah díla mění až v průběhu realizace."
Podle Transparency International bývají takzvané vícepráce zneužívány k získání více peněz od zadavatele a firmy s tím již dopředu kalkulují.
"Případy, kdy se provádějí těžko odůvodnitelné vícepráce, jsou velmi časté," říká ředitel TI David Ondračka. "Zákon sice umožňuje, aby vícepráce dosáhly až na 20% nad vysoutěženou cenu, jenže v Česku s tím často stavební firmy už dopředu počítají. A pak to de facto zpochybňuje samotnou soutěž, když vyhrají s cenou, která je na konci mnohem vyšší."