Dobeš zamítl prodej Masarykova nádraží

Petr Holub
5. 12. 2011 20:05
Za lukrativní pozemky v centru Prahy chtějí České dráhy tržní cenu, nebo z obchodu sejde
Foto: Vojtěch Marek

Praha -  Ministr dopravy Pavel Dobeš pozastavil chystaný prodej lukrativních pozemků v okolí Masarykova nádraží.

Smlouvy z let 2004 a 2006 zavazují České dráhy, aby prodaly část Masarykova nádraží, která přiléhá k ulici Na Florenci, za 400 milionů. Předem stanoveným kupcem je investiční společnost Penta, která by tak získala 77 tisíc metrů čtverečních v centru hlavního města po 5200 korunách, tedy sedmkrát pod tržní cenou.

Dobeš je ale proti.

"Na základě jednání představenstva Českých drah a ministerstva dopravy byl bod z jednání dozorčí rady Českých drah stažen. Podle slov ministra dopravy se smlouva v současné době jeví jako nerealizovatelná," potvrdila Dobešova mluvčí Květa Kočová.

Podle neoficiálních informací z ministerstva prodají České dráhy pozemky Masarykova nádraží pouze za tržní cenu, tedy nejméně za tři miliardy.

Prodej bez investice

Smlouva o prodeji pozemků vznikla v roce 2004, kdy získala předkupní právo za sníženou cenu společnost Masaryk Station Investment.

Rozhodla o tom veřejná soutěž, kde Masaryk Station Investment přislíbila investovat do modernizace nádraží osm miliard korun. Za tím účelem vznikla firma Masaryk Station Development, ve které Masaryk Station Investment drží dvě třetiny akcií a ve které mají zbytek České dráhy.

Tato společnost mimo jiné nádraží provozuje a bez jejího souhlasu nemohou České dráhy s budovami ani pozemky disponovat. Investice se dosud neuskutečnila a současný ředitel Českých drah Petr Žaluda proto doporučil smlouvu zrušit s tím, že část pozemků prodá společnosti Masaryk Station Investment, kterou mezitím ovládla Penta.

Zbylé pozemky včetně nádražní budovy by tak České dráhy získaly zpět. Právě tuto variantu odmítla projednat dozorčí rada Českých drah na žádost ministra Dobeše.

Dva scénáře Penty

Mluvčí Penty Martin Danko nechce ministrovo rozhodnutí komentovat: "Zatím nám nebylo oficiálně oznámeno," zdůvodnil svou zdrženlivost. Penta je podle něho připravena na dva scénáře, které se odkazují na smlouvu z roku 2004.

Podle prvního z nich koupí pozemky za 400 milionů bez investic do nádraží, podle druhého se bude společně s Českými drahami na modernizaci nádraží podílet. Modernizace předpokládá výstavbu nástupišť pro rychlodráhu z Ruzyně, podchod spojující autobusové nádraží Florenc, Masarykovo a hlavní nádraží i nové obchodní centrum.

 

Právě se děje

Další zprávy