Praha – Dárci politických stran vyhráli v období 2006 až 2013 téměř deset tisíc veřejných zakázek. Jejich celková hodnota činila 16,6 procenta hodnoty všech zakázek, což představuje přibližně 230 miliard korun. Průměrná hodnota jedné zakázky byla přibližně 25 milionů korun, i když hodnota mediánové zakázky byla šest milionů korun. Vyplývá to z ekonomické studie think tanku IDEA při CERGE-EI.
Mezi dárci byly častěji zastoupeny v Česku sídlící soukromé firmy a akciové společnosti. Tři čtvrtiny všech dárců byly firmy s vyšším počtem zaměstnanců, tedy od dvaceti lidí výš. Jde hlavně o zavedené české dodavatele. Jaké přesně, ale think tank neuvádí.
Dárci politických subjektů vyhrávali zakázky mnohem častěji v méně transparentních typech řízení. Pouze polovina z nich se zúčastnila otevřených řízení. Šlo především o stavební zakázky, o které se zajímalo 86 procent dárců. Zájem firem, které sponzorské dary neposkytly, o stavební zakázky byl přitom poloviční. Dárci se také více zajímali o podlimitní zakázky a zakázky zadané v užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení.
Nejvíc darů v letech 2006-2013 obdržela ODS (39,2 procenta) a sociální demokraté (29,5 procenta). Naopak nejméně získali komunisté (0,2 %) a zelení (0,43 %). Nejvíce darů strany získaly v roce 2010, kdy se konaly sněmovní volby. Podpora podnikatelů tak podle think tanku nemusí být jen vyjádřením souhlasu s volebním programem, ale také jedním ze způsobů, jak dosáhnout lepší pozice v soutěžích o veřejné zakázky. Ve volebním roce získala nejvíc darů ODS, která po volbách začala vládnout. Dárci jí v tomto roce věnovali 82 milionů korun.