Praha - Před pěti lety mediální "experti" tvrdili, že papírové noviny budeme touto dobou znát už jen z učebnic dějepisu. Pár takových chytráků můžete potkat i v Čechách.
Svou pomýlenou prognózu se zčásti snažili zachránit před třemi lety po příchodu iPadu a dalších tabletů. Od té doby totiž stejně přesvědčivě tvrdí, že zánik klasických novin nepřinese internet sám, ale až jeho smrtící kombinace s tabletem. Zbraní, kterou mudrlanti disponují, je argument, že meziročně klesá jak prodaný náklad novin, tak i jejich příjmy z inzerce.
To je sice pravda, ale hodně povrchní. Za klesající prodeje nemůže internet - a dokonce ani tablety.
V listopadu 2012 se každý den prodal v České republice zhruba milion kusů novin. Z toho jen necelé procento - 5214 kusů - připadlo na elektronické verze (od PDF až po tablety).
Takže pokud dnes mají vydavatelé novin špatné časy, tak za to mohou zcela jiné věci než internet a tablety. Za to, že v letech 2005 až 2012 ztratily více než třetinu prodaného nákladu (v průměru 37,5 procenta), nemůže nic jiného než noviny samotné.
Pro ty, kteří ještě tápou, jednodušeji: za to, že se noviny neprodávají, nemůže nic jiného, než že noviny jsou často hloupé a čtenáři nevidí důvod, proč by si je měli koupit...
V Insideru si rovněž můžete prohlédnout přehledné grafiky: