Tentokráte mu technické problémy vládního speciálu zkomplikovaly let do Vídně - kam se chystal na neformální schůzka ministrů zahraničí Evropské unie.
"Zní to, jakoby někdo neskutečně žertoval, ale pilot se musel s letadlem vrátit a startovat znovu. Byla tam nějaká závada. Ale asi měli s sebou brašnu s nářadím, takže to opravili na místě," žertoval Svoboda poté, co do Vídně dorazil s téměř hodinovým zpožděním oproti původnímu plánu.
"Někteří kolegové tvrdí, že se mnou se nemá zásadně lítat. Prý jakmile mě vidí letadlo, tak si řekne, že se porouchá," postěžoval si naoko ministr.
Se stejným letounem se ještě dnes večer chystá ke zpáteční cestě do Prahy.
Zamrzlá Ankara
Infobox
OBMĚNA LETKY:
- Vláda zatím rozhodla o nákupu dvou nových letounů airbus, které nahradí zastaralé stroje TU-154.
- První dostane armáda ještě letos, druhý příští rok.
- Jejich cena se na trhu pohybuje mezi 50 a 55 miliony dolarů.
- O nákupu dalších dvou letadel a dvou vrtulníků zatím kabinet nerozhodl. S těmito novými stroji se počítá až v letech 2009 či 2010.
- Celkem vyjde obměna letky na asi čtyři miliardy korun.
Naposledy zkomplikoval cestu šéfa české diplomacie do zahraničí problém s vládním letounem letos v únoru. Tehdy ministrovo letadlo uvízlo na dvě hodiny kvůli silným mrazům na letišti v Ankaře.
"Na Kypr zatím nemůžeme. Našemu An-26 zamrzl motor," hlásil tehdy z Ankary zvláštní zpravodaj deníku Aktuálně.cz David Koubek.
Letité problémy
Potíže trápí stroje vládní letky už několik let.
Na konci letošního roku by proto armáda měla dostat první letoun airbus, čímž začne obnova zastaralé letky pomocí moderních strojů. Nákup čtyř letadel a dvou vrtulníků vyjde státní pokladnu na zhruba čtyři miliardy korun.
"Událost v Turecku ale nebyla žádná závada," řekl Jan Pejšek z tiskového oddělení Ministerstva obrany, které má vládní letku na starosti.
V Ankaře klesly teploty na víc než dvacet stupňů pod nulou. Aby mohl vládní stroj An-26 s ministrem Svobodou nastartovat, potřeboval prohřát agregáty.
"Na tamním letišti nejsou připraveni na tak nízké teploty," řekl ČTK velitel letecké základny v pražských Kbelích Josef Bejdák. Dodal, že turečtí letečtí technici nakonec sehnali náhradní tepelný zdroj v nedalekém aeroklubu. Po asi dvou hodinách antonov odletěl do Izmiru.
Dohoda s ČSA bez využití
Právě opakované problémy s vládními letadly přiměly ministra obrany Karla Kühnla (US-DEU), aby vloni dojednal s ČSA smlouvu, podle níž si vládní činitelé mohou pronajmout stroje této společnosti.
"Tato dohoda zatím nebyla nikdy využita," řekl Jan Pejšek z Ministerstva obrany.
Vloni na podzim sice cestovali prezident Václav Klaus a premiér Jiří Paroubek (ČSSD) na pracovní návštěvy do Spojených států letadly ČSA, šlo ovšem o pravidelné linky a cesta tedy nebyla součástí dohody s leteckým dopravcem.
Sedm závad za tři roky
Ministr zahraničí Cyril Svoboda byl "zapleten" do tří ze sedmi vážnějších závad vládních letounů za poslední tři roky.
Kvůli prasklému přednímu sklu musel loni v dubnu v Mnichově přistát při cestě do Vatikánu i prezident Václav Klaus. Podle náčelníka generálního štábu Pavla Štefky se ale potíže s letadly zbytečně nafukují.
"Nedávno jsem byl v Rotterdamu na setkání náčelníků generálních štábů. Na letišti jsem tam viděl kanadského challengera. Potkám kanadského náčelníka a říkám: Vidím, že máte challengera jako my. A on mi řekl: Je polámaný, prasklo mu sklo. A já říkám: Tak to známe, to se nám stalo, když v něm letěl prezident Klaus. Kdybych vám to teď neřekl, o problémech kanadského challengeru nikdo neví. Ale když se to stane českému letadlu, vědí to všichni a ještě se to x-krát komentuje," řekl před časem Hospodářským novinám generál Štefka.