Praha - Až ministr dopravy Dan Ťok sezve během podzimu do servisů všechna naftová auta z německého koncernu Volkswagen, která falšují data při měření emisí, pojedou na kontrolu i služební vozy z českých ministerstev.
Vyplynulo to z ankety online deníku Aktuálně.cz, který se úřadů ptal nejen na počet "cinknutých" aut v jejich garážích, ale i na to, zda budou chtít po automobilce odškodné.
Rekordmanem co do počtu aut s šidícím dieselovým motorem řady EA 189 je úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové: ona i její podřízení jezdí devatenácti auty, která podle dosavadních informací umí testy kouřivosti ošálit. Jde o osmnáct škodovek a jedno audi.
"Požádali jsme smluvní servis o prověření kódu VIN všech případně dotčených vozidel," uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.
Tři auta dohledali na ministerstvu zahraničí, dvě na ministerstvu kultury a dvojice problémových vozů pak zřejmě parkuje i na ministerstvu financí vicepremiéra Andreje Babiše. Nemusí jít ale o konečné číslo.
"Jedná se o neoficiální počet. V tuto chvíli vyčkáváme na přesné informace od výrobce," uvedl mluvčí Babišova úřadu Michal Žurovec.
Dotčené motory nedohledáme
Ministerstvo obrany pak uvedlo, že se obcházení emisních měření může dotýkat čtrnácti typů jeho služebních vozidel. Ani tam ale přesný počet zatím neumějí určit.
Podle mluvčího Jiřího Caletky nelze z dokumentace vozidla ani z jeho fyzické prohlídky zjistit typ motoru ve tvaru EA 189. "Do vydání závazného stanoviska automobilky není možné identifikovat, o která vozidla se přesně jedná," uvedl Caletka.
Devět úřadů pak tvrdí, že v autech s šidícím naftovým motorem nejezdí. "Diesely máme k dispozici buď starší, nebo naopak zánovní," řekl například mluvčí ministerstva práce Petr Habáň.
Data poslala až na vnitro Milana Chovance (ČSSD) všechna ministerstva plus Úřad vlády.
Vymáhat škodu? Uvidíme
Ministerstva zároveň opatrně a vesměs spíše vyhýbavě odpovídají na otázku vymáhání škody po automobilce. "Záležitost případného odškodného bude řešena ve spolupráci s dalšími státními institucemi," stojí neurčitě v reakci z tiskového oddělení ministerstva zahraničí.
Právníci navíc už dříve varovali, že získat odškodné nebude jednoduché. "Aféra vzbuzuje větší povyk, než si zaslouží, a bohužel vyvolává falešné představy a naděje jednotlivců na velká odškodnění, která dle mého názoru nejsou reálná," uvedl ve středečním online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz pražský právník Miloš Holub.
Úředníci prolustrují až milion aut
Kauza se v Česku týká stovek tisíců aut. Jen 148 tisíc jich koncern VW, kam patří i mladoboleslavská Škoda Auto, v Česku oficiálně prodal. Další auta si sem ale lidé přivezli z ciziny.
Ministr dopravy Dan Ťok proto počítá s tím, že jeho lidé budou muset v registru vozidel prolustrovat až jeden milion aut, aby zjistili skutečný počet problémových aut a mohli je zhruba za měsíc začít zvát do servisů kvůli opravám.
Konkrétní řidiče zatím úředníci neznají. Čekají na klíčové informace automobilky, která musí napřed poslat unikátní VIN kódy dotčených aut. Teprve podle nich se v elektronické databázi dohledají majitelé.
Ministerstvo dopravy i automobilka opakovaně ujišťují, že auta s podvodným motorem jsou bezpečná a majitelé se nemusí obávat jakýchkoliv problémů v běžném provozu nebo na stanicích technické kontroly.