Čím více vývozu, tím méně Muchy. Restaurátoři nesouhlasí se zapůjčením Slovanské epopeje do Asie

ČTK ČTK
Aktualizováno 7. 7. 2016 13:39
Restaurátoři, akademičtí malíři i odborníci nesouhlasí s tím, aby Slovanská epopej Alfonse Muchy byla zapůjčena na expozice do asijských zemí. Podle nich to unikátní plátna poškodí. Při transportu a manipulaci s obrazovým cyklem by sice byla použita nejmodernější technologie, ale ani ta by podle nich dílo neochránila. Pražští radní v červnu schválili, že epopej zapůjčí do Číny. Výstava bude následovat po japonském turné. Uskutečnit se má od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun, což je navíc podle odborníků nepřiměřeně nízká suma.
Slovanská epopej.
Slovanská epopej. | Foto: Jan Langer

Praha - Restaurátoři nesouhlasí s tím, aby se Slovanská epopej Alfonse Muchy zapůjčila na výstavy do asijských zemí. Obávají se toho, že se plátna i přes nejmodernější technologické vybavení transportních boxů poškodí. Odvolávají se na historickou zkušenost a řadu negativních vlivů. Řekli to ve čtvrtek na tiskové konferenci Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR.

Odborníci rovněž žádají ministerstvo kultury, aby s ohledem na nezpochybnitelné ohrožení díla a zachování světově unikátního obrazového cyklu pro další generace nevydalo s vývozem této movité kulturní památky do zahraničí souhlas. Dopis by měl na ministerstvo dorazit ve čtvrtek. Ministerstvo ale podle své mluvčí Simony Cigánkové bude moci odpovědět, až podnět posoudí jeho odborníci.

Praha podle radního Jana Wolfa (KDU-ČSL/Trojkoalice) své plány změnit nehodlá. Wolf argumentuje, že stav pláten je vynikající. "Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce," uvedl Wolf.

Radní v červnu schválili, že epopej zapůjčí do Číny. Výstava bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun (100 tisíc eur) a také náklady na transport, balení a pojištění. Restaurátoři ale upozorňují na to, že není známo, kdy přesně by se dílo do vlasti mělo vrátit zpět. Zápůjční částku navíc považují za směšnou.

"Příslib tříleté zahraniční zápůjčky cyklu dvaceti obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej na orientální cesty do Číny, Koreje a dalších asijských zemí s kolísající nesrovnatelně vyšší relativní vlhkostí i teplotami je riskantní, neodpovědný hazard hraničící s fyzickou likvidací technologicky velmi choulostivé a zranitelné kulturní památky," uvedl akademický malíř Karel Stretti z Akademie výtvarných umění v Praze.

Dílo bylo podle akademické malířky Zuzany Polákové, která Muchova díla ze soukromé sbírky restaurovala, vystavováno už více než dvacetkrát v ČR i v cizině, poprvé v roce 1919 v Klementinu. Už v roce 1936 ale pražská městská rada nedoporučila epopej vůbec na výstavy zapůjčovat, protože vzhledem ke své technice a k obrovským rozměrům při transportu velmi trpí.

"Čím více vývozu, tím méně Alfonse Muchy. Kromě úbytku barevné vrstvy z povrchu plátna stálým natáčením pro převoz jsou velkým nebezpečím plísně, které klihová vrstva plátna přirozeně láká. Klih rubu obrazu přitahuje nejen plísně, ale také veškeré škůdce. Po odstranění plísní se již nikdy konopnému plátnu nevrátí jeho původní pevnost," řekla Poláková.

"Každá manipulace s dílem znamená, že jej musíte navíjet na válec. Ohýbáním dochází k mechanickému poškození malby, vznikají praskliny a dílo se musí následně restaurovat," doplnil Stretti. Politici podle něj nadřazují politické a ekonomické zájmy kulturnímu dědictví. Navíc neřeší závazek, které město kdysi Muchovi dalo, že se vybuduje stálá expozice.

V Praze má být legendární dílo vystaveno do konce roku. Z Číny by se podle plánů obrazy mohly přemístit na výstavy v Jižní Koreji a v USA.

 

Právě se děje

Další zprávy