Tereza Fojtová, mluvčí ministra školství Mikuláše Beka
V průběhu dubna a května 2024 jsme ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem uskutečnili rozsáhlou veřejnou konzultaci, během níž jsme získali cenné podněty od pedagogů, rodičů, odborné veřejnosti a profesních spolků. Tyto zpětné vazby nám umožnily upravit návrh revize rámcového vzdělávacího programu tak, aby lépe vyhovoval potřebám a možnostem škol.
Během přípravy a revize jsme intenzivně spolupracovali s klíčovými partnery ve vzdělávání, mezi které patří Stálá konference asociací ve vzdělávání, Unie vydavatelů učebnic, Česká školní inspekce, fakulty připravující budoucí učitele a řada oborových spolků. Zapojili jsme také Učitelskou platformu, SOFA a další organizace. Národní pedagogický institut uspořádal kulaté stoly s těmito subjekty k řešení otevřených otázek. Všechny změny a úpravy byly řádně komunikovány.
Není pravda, že se změny připravují na poslední chvíli. Jejich návrh vznikal půl roku a vychází mimo jiné z výstupů veřejné konzultace. Dbáme na to, aby byl pro zavedení změn poskytnut dostatečný časový prostor. Dostatečný čas bude věnován i pokusnému ověřování modelových školních vzdělávacích programů.
Obsah v navrhovaném rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy byl přizpůsoben mezinárodním standardům, zejména v oblasti geometrie a pravděpodobnosti. Připomínky směřující k redukci obsahu vedly k odstranění některých náročných témat pro první stupeň. Na základě zpětné vazby a mezinárodních srovnání obsahuje návrh zvýšení úrovně matematických výstupů.