Ministerstvo školství chce do konce roku rozhodnout, jak se změní výuka na základních školách. Na poslední chvíli ale ještě dělá změny a přepracovávají se vzdělávací obory. Ministr Mikuláš Bek trvá na navýšení úrovně v matematice i angličtině. Místo větší volnosti ke školám míří také detailnější popis toho, co má žák umět. Aktuálně.cz zjišťovalo, jak změny v reformě hodnotí experti i učitelé.
Lucie Slejšková, analytička organizace EDUin
Změny v rámcových programech jsou potřeba. Ministerstvo je ale provádí uspěchaně, na poslední chvíli a bez řádné diskuse. A to je důvod, proč to nejspíš nedopadne dobře.
Z veřejné konzultace víme, že rámcové vzdělávací programy vyžadují úpravu. Výsledky učení byly moc vágní a nebylo by vždy jasné, co se má učit. Některé obory byly moc náročné, jiné zase zbytečně snižovaly laťku toho, co se má dítě na základní škole naučit.
To nejde dobře udělat za dva měsíce. A když to bude udělané špatně, může se stát, že školy budou dál učit beze změny, budou vznikat špatné učebnice a jen obtížně půjde vytvořit smysluplné testy na ověřování výsledků žáků po 3., 5. a 9. třídě, jak ministerstvo plánovalo. To vše je ve hře. Původní odvážná změna v pojetí výuky se kvůli různým změnám a přílepkům kamsi ztratila.