ČEZ: Máme čerstvé potvrzení úřadu, že jsme nevydírali

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
10. 2. 2010 18:15
Na otázky čtenářů Aktuálně.cz odpovídal Jiří Kudrnáč, šéf divize Distribuce, přímý nadřízený komanda ČEZu
Ředitel Distribuce ČEZ Jiří Kudrnáč
Ředitel Distribuce ČEZ Jiří Kudrnáč | Foto: ČEZ

Rozhovor - Chováme se v souladu se zákony a soudy to určitě prokáží, tvrdí stále manažeři elektrárenské společnosti ČEZ.

Ta čelí kauze, která notně pošramotila její pověst. Lidé, kteří odhalují nelegální odběry elektřiny, se objevili na videích, kde cvičí zásahy ala policejní komando. Nadto pak veřejnost spatřila záběry jejich tvrdého postupu proti zlodějům elektřiny, který skončil sebevraždou provinilce.

ČEZ své lidi hájí. Bojují proti organizovanému zločinu, potřebují speciální výcvik. Připouští, že v minulosti se vyskytly chyby, ale stále si stojí za tím, že vše probíhalo v mezích zákona.

A dnes ČEZu přibyl jeden argument: "Obdrželi jsme stanovisko Státní energetické inspekce ke všem 94 případům, na které si stěžoval pan Rytíř. Potvrdila, že ve všech případech pracovníci postupovali v souladu s danými pravidly," uvedl v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz Jiří Kudrnáč z vrcholového managementu elektrárenské společnosti.

Policie je ale jiného názoru. Dnes předala státním zástupcům spis, na jehož základě žádá soud pro 26 členů "komanda" ČEZ. Případ je svým způsobem ojedinělý: jedna z nejlépe vycvičených částí policie (má na starosti organizovaný zločin) se pokouší dokázat vydírání zaměstnancům jedné z nejziskovějších firem v Česku, kterou navíc většinově vlastní stát.

Jiří Kudrnáč, šéf divize Distribuce, pod niž spadá ČEZ Měření a tedy i skupina Netechnických ztrát známá pod zkratkou NTZ, odpovídal čtenářům také na otázky ohledně prokazatelnosti neoprávněných odběrů. "V žádném případě se doposud nepotvrdilo, že by někdo účelově někomu jinému poškodil elektroměr," řekl.

Celý online rozhovor si přečtěte zde:

Odpovězeno: 10. 02. | 16:33Autor: šoumenvodnetbooku

Otázka: Dobrý den. Jak se má existence Vašeho paramilitárního oddílu k Weberově definici státu, jakožto: "vlastníka monopolu na fyzické donucení"? Souhlasil byste s tím, aby si ozbrojené složky založily i vodárny, televize či telefonní operátoři? Co byste dělal, kdyby u vás takoví lidé zazvonili?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Dobrý den na online rozhovoru. Omlouvám se, jsem technického založeni i vzdělání. Mám čisté svědomí, neobávám se kontroly na žádném ze svých měřičů energií. I ostatní energetické společnosti mají své týmy na vyhledávání neoprávněných odběrů. Snižování ztrát je něco, co nám ukládá energetický zákon. Své útvary na odhalování krádeží mají i obchodní řetězce apod.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:34Autor: Gren

Otázka: Zdravím pane Kudrnáč,chci se vás zeptat jaký máte názor na skutečnost,že je velká nezaměstnanost a mnoho lidí nemá peníze na poplatky.Nemůžete být v době krize více tolerantní vůči nezaměstnaným?To se vám opravdu tolik záleží na každé vybrané koruně od těchto lidí,že je naháníte jako zločince??

Jiří Kudrnáč, ČEZ: V souvislosti s krizí jsme všechny naše zákazníky jako jediná firma v Česku loni pojistili pro případ ztráty zaměstnání a zaplatili za ně 3 měsíční zálohy za elektřinu. Takto jsme pomohli téměř 20 tisícům lidí. A v drtivé většině elektřinu nekradou lidé nemajetní, ale lidé, které byste jako sociální případy rozhodně neoznačil.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:35Autor: karel

Otázka: Souhlasíte s tím ,že po vyšetření celé záležitosti bude vedení Čezu buˇto očištěno nebo obžalováno!Do té doby by mělo býti posláno na neplacenou dovolenou!

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Jsem rozhodně pro dořešení celé kauzy podle platných zákonů této země. Nevidím důvod k odchodu na dovolenou vzhledem k tomu, co se doposud k případu objevilo ve spisu.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:38Autor: Samurai

Otázka: Nebylo by nejlepší, kdyby se teď management ČEZu zachoval po japonsku a svoji ztrátu cti (kterou nikdy neměl) vyřešil rituální sebevraždou? Spoustu lidí by to potěšilo :)

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Jsme v Česku, ale i kdybychom byli v Japonsku, k takovému kroku nevidím důvod.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:38Autor: Pavel

Otázka: Pane Kudrnáč,pokud budou vaši podřízení soudem uznáni jako vinní z vydírání,budou propuštěni?A jaky vliv to bude mít na vaši funkci

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Na základě důkladné analýzy provedené našimi právními zástupci jsme přesvědčeni, že se naši zaměstnanci vydírání nedopustili a že budou u nezávislého soudu obvinění zproštěni.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:39Autor: Ostravak ostravski

Otázka: Dobrý den,neuvažuje váš sturmabteilung o změně uniformy? Mohly by na nich být dva blesky-co vy na to?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Děkujeme za návrh, myslím, že ho nevyužijeme. Pracovní oděv je od začátku roku 2009 naprosto nezaměnitelný s oděvy policie či jakékoliv bezpečnostní služby, což nám bylo v minulosti vyčítáno. Nosí šedé pracovní montérky.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:43Autor: Karel důchodce

Otázka: ČEZ má založené s.r.o.a z té platí politické strany napříč politickým spektrem.Proto žádná politická strana zvl.levicová nebojuje za snížení ceny el.energie pro občany.A také z toho důvodu si ČEZ dělá co chce.Je to tak propojeno,že s tím nikdo dnes již nic neudělá........

Jiří Kudrnáč, ČEZ: To není otázka. Cena elektřina je jasně stanovená - regulovaná část ERU, silové elektřina burza. ČEZ je jedním z nejlevnějších dodavatelů na českém trhu.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:44Autor: citizen

Otázka: Je vynikající, že společnost ČEZ, kromě toho, že vyrábí a prodává elektřinu, ještě supluje práci politiků, policie a soudů. Nepřemýšleli jste o tom, že byste si vybudovali i vlastní vězení? Nenabídnete komando na misi do Afghánistánu, když má výcvik a praxi v boji s organizovaným zločinem?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Nesuplujeme práci politiků, policie a soudů.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:44Autor: mario

Otázka: Předpokládám,že žijeme v právním státě a že ředitel Roman bude odvolán bez zlatého padáku a s ním i celé komando v čele s Vanišem.Je to neuvěřitelné, co se v této instituci děje.Mám otázku.Proč se komando učilo podřezávat krky slepicím? To měla být příprava na ty černé odběratele? Neuvěřitelné.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Nevím, je to otázka na psychology, kteří sestavovali kurz pro firmu, která nám ho potě dodala. Já osobně také netuším, co konkrétně toto mělo za smysl.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:47Autor: babička

Otázka: Co myslíte že tímto dokážete,postavíte lidi proti všem takovým jako jste vy a je toho již potřeba.Lidé budou chtít komunisty zpátky a to se jim nebudeme divit.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Dokážeme to, že je správné za dodané zboží platit a krást se nevyplácí. Umíte si představit neoprávněný odběr rohlíku, je to přece krádež, když jej někdo vezme v obchodě bez zaplacení. Bohužel česká legislativa nezná pojem krádež elektřiny.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:48Autor: Věra

Otázka: V případě, že se postižený vašemu komandu postaví, odmítne podepsat apod., co komando udělá? Zabije ho? Nebo "jenom" zmlátí?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Nic z toho, co navrhujete. Jdeme právní cestou. Vždy již nyní voláme policii.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:48Autor: Miloslav

Otázka: pakliže máte podezření na organizované gangy které Vám kradou elektřinu, proč se neobrátíte na policii jako každý?Žijeme snad v právním státě a suplovat její činnost si nikdo nemůže dovolit!!!

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Ano, voláme policii a nesuplujeme její činnost.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:52Autor: Jaromír S.

Otázka: Asi to nesouvisí s komandem, ale s ČEZ určitě. Je legální "navštívit", uzavřenou oplocenou nemovitost (rekreační chatu) a bez vědomí majitele vyměnit elektroměr?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Dle energetického zákona má provozovatel distribuční sítě právo vstupovat na pozemky k elektroměru, nemá právo vstupovat dovnitř nemovitostí, to jedině se souhlasem majitele nemovitosti vždy ke kontrole elektroměru.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:52Autor: Nevolník

Otázka: ČEZ není firma, je to prachsprostý výběrčí nelidských daní, který si dělá rukojmí z elektrických vedení a elektráren, které v potu tváře postavili předchozí generace. Nechcete přestat parazitovat na tomto národu a jít dělat něco skutečnou práci místo zastrašování lidí? Doufám, že někomu brzy hrábne.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: ČEZ nevybírá žádné daně. To, že pracujeme, si můžete ověřit každý den, když zapnete vypínač.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:52Autor: Cerman

Otázka: Vážení,přece si nemůžete myslet, že vám tyto praktiky budou stále procházet-vždyť jste potom stát ve státě bez zákonů?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Zákony dodržujeme, snažíme se o to, aby féroví zákazníci nemuseli doplácet na nepoctivce.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:55Autor: šoumenvodnetbooku

Otázka: Jakým způsobem NTZ zjišťuje pachatele černého odběru? Jde mi o to, že samotná stržená plomba a dokonce ani přetočený elektroměr nemusí znamenat, že dotyčný skutečně krade proud - může to zdědit, plombu může strhnout soused, napojit se na něj může bez jeho vědomí soused...Co otázka presumpce nevinny?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Stržená plomba není neoprávněný odběr. V žádném případě se doposud nepotvrdilo, že by někdo účelově někomu jinému poškodil elektroměr. Každopádně bych jej občas kontroloval.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:55Autor: klerencz

Otázka: Co by se jim mělo stát.Jsou to chudácí vládou dosazeni a námi odběrately dotováni.
Tak čemu se tady dá ještě divit?Snad tomu,že nikdo nic z vedení neví,neslyšel.
Je Vám ve vedení dobře a jak hodláte tohle vše napravit,myslím celé vedení.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Postrádám otázku.

Odpovězeno: 10. 02. | 16:58Autor: Ing. Petr Haškovec

Otázka: Jsem jedním z postižených. Vy nejen že lidi zastrašujete nelegálními prostředky, ale i okrádáte záměrně chybnými výpočty náhrady škody. Můj případ můžete vysledovat bojiji s ČEZ už přes rok a přesto, že mám pravdu, jenom se mi vysmíváte. Máte za to, že se má takto jednat?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Náhrada škody je vždy dle vyhlášky. Dnes jsme navíc obdrželi stanovisko Státní energetické inspekce ke všem 94 případům, na které si stěžoval p. Rytíř. SEI potvrdila, že ve všech případech pracovníci postupovali v souladu s danými pravidly. Omlouváme za stručnost a strohost, otázek je hodně.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:01Autor: pan baterka

Otázka: zajímalo by mne jak pan Vaniš vypočítává horentní sumy požadující po tkzv černých odběratelích,to jako max odběr který dovolí hlavní jistič,.x čas? od poslední výměny elektroměru ?,na videích se mluvilo o škodách 2mil? kdo propálí prosím vás tolik?utržené blomby znamená, že byla odebrána el na černo

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Samotné utržené plomby nejsou neoprávněným odběrem. Výpočet je dle vyhlášky Energetického regulačního úřadu.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:01Autor: Milda

Otázka: Dokážete si představit, že by vás kontroloval revizor ve vlaku nebo v tramvaji po zuby ozbrojen se speciálním výcvikem na zabíjení?
Jak vůbec mohou takoví zabijáci vstupovat na můj pozemek bez mého svolení?
LM nemají práci a tak si je platíme ve zdražené elektřině??

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Neabsolvovali žádný kurz, jaký naznačujete. Nejsou to zabijáci. Já například netuším, jaký kurz se zbraní absolvuje v bance nebo supermarketu, přesto kolem nich chodím bez obav. Nemáme z této aktivity žádný finanční profit.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:02Autor: odběratel

Otázka: Když jsou v tomhle státě ceny energií na srovnatelné úrovni jako v Evropě a platy třetinové, tak se nemůžete divit, že je to komodita, kterou lidé kradou. Snižte ceny na úroveň našich platů a nemusíte pak držet podobné komanda. Kdo chce velké zisky, bude mít i velké ztráty.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Souhlasím s tím, že se krade víc, jak stoupá cena. Diskuze o cenách by byla na samostatnou debatu. Divil byste se, ale elektřinu většinou nekradou lidé s nízkými příjmy.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:07Autor: Rejpal

Otázka: Kdo podle Vás toto mediální tažení proti ČEZ spunktoval? Osobně zastávám názor, že se ČEZ nijak zvlášť neprovinil. Bránit se, hájit a vymáhat svá práva by měl dělat každý. ČEZ také.
Poslední dobou se mi ale v ČR zdá, že se zde hájí jen práva zlodějů, parazitů a vyčůránků.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Můžeme se také jenom domnívat, že časování postupného uvolňování není náhodné. Také bychom rádi věděli, kde se informace, které pan Rytíř zveřejňuje, berou, některé z nich nemáme ani my.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:08Autor: občan

Otázka: Bojíte se, že většina lidí, které jste v minulosti obrali, se teď spojí a hromadně vás zažalují? Doufám, že si ČEZ konečně přestane frkat.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Byť jsme nikoho neobrali, hromadná žaloba proti ČEZ je podána.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:08Autor: Janíček Josef

Otázka: Z výše položených otázek je vidět,že lidé si přejí"krev" samozřejmě pak stojí na straně zlodějů. Nemyslíte si,že ČEZ je málo aktivní ve vysvětlování své strategie i v potírání zlodějů. V médiích se dozvíte pomalu o každé face. Nechcete více a podrobněji zveřejňovat zlodějiny?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Na rozdíl od protistrany ctíme presumpci neviny a ochranu osobních údajů. Podívejte se na tento web: www.kradeze-elektriny.cz.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:08Autor: iso

Otázka: Takovéto fašistické prvky nelze jenom odsoudit trestně. Ale i politicky. Celé vedení ČEZu musí ODSTOUPIT. Dlouho jsem o tom přemýšlel, ale nenapadá mi nic jiného, než že to asi jsou opravdu fašistické metody známé z minulého století. Dotaz: Odstoupí vedení ČEZu dobrovolně?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Nechme pracovat orgány činné v trestním řízení a nezávislé soudy.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:09Autor: charles

Otázka: Dobrý den, nebylo by lepší, aby jste se třeba inspirovali ve Španělsku a místo vojenských komand k neplatičům posílali lidi oblečené jako Zorro nebo Toreador? (= spíše dlužníka "ponížit" než mu vyhrožovat snožem nebo pistolí u hlavy?)

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Zorro zde nemá tradici. Pistolemi nikomu nevyhrožujeme a myslím si, že je dobře, že tuto práci je stále ochoten někdo dělat.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:09Autor: Pepek

Otázka: mají cvičení lídé alespoň maturitu, nebo naverbujete lidi z ulice? A jak složitými psychotesty procházejí?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Procházejí psychotesty. Mají příslušné vzdělání, většina maturitu má.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:16Autor: Petr

Otázka: Jak je možné, že šéf ČEZu Roman a samozřejmě i vy pane Kudrnáči, jste ještě ve svých funkcích. Myslíte si, že v civilizované zemi je chování jakékoliv firmy, která tak jako ČEZ bere právo do svých rukou možné?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Ctíme právo, chováme se v rámci vymezeném nám zákonem.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:16Autor: zvědavý

Otázka: Jak můžete nazývat černý odběr krádeží? Vždyť je to blbost! To je jako nazývat krádeží třeba jízdu na černo v autobuse. Ta elektřina se stejně cestou ztrácí v takovém rozsahu, že nějaký T-čko je proti tomu prkotina! Kdo se rozhodne ty vaše přemrštěné vyděračské ceny neakceptovat je hrdina! Sláva mu!

Jiří Kudrnáč, ČEZ: To byste se divil, rozhodně mi stovky miliónů jako drobnost nepřipadá.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:16Autor: Buran

Otázka: Kdo jmenovitě v ČEZu přišel s myšlenkou vytovřit si vlastní armádu? Kolik stojí její výcvik a vybavení ročně.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Nemáme žádnou armádu. Jestli mluvíte o kurzu, jehož obsah se objevil v médiích, stal několik desítek tisíc.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:17Autor: odběratel

Otázka: Dobrý den, mám na Vás dotaz.Pokud v armádě nebo u Policie ( státní správa ) dojde k velkým problematickým událostem ( přímo tr. činu), odchází nadřízení na jná místa . Kdy teda vyvodíte důsledky a odejdete Vy?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Žádný trestný čin nebyl nikomu prokázán.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:17Autor: logik

Otázka: Jak můžete nazývat lidi, kteří odebírají bez dovolení a načerno elektřinu zloději, když sami jste zloději, kteří odebírají bez dovolení národu peníze? My také nesouhlasíme s tím, aby jste z našich peněz měli svoje miliony! Na to my vám neplatíme! Táhněte makat!

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Prosím věcné dotazy...

Odpovězeno: 10. 02. | 17:17Autor: Pedros

Otázka: Myslíte si, že přemrštěné ceny ČEZu za energii a distribuci nejsou krádeží? A prosím neohánějte se "nezávislým" ERÚ.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Porovnejte si ceny ČEZ s ostatními dodavateli.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:21Autor: Petr

Otázka: Pane Kudrnáči, jaký je váš roční hrubý příjem? Jaké máte služební auto a v jakých typech hutelů bydlíte na služebních cestách?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Moje ohodnocení odpovídá funkci, kterou vykonávám. Bydlím v ubytovnách i dvouhvězdičkových i čtyřhvězdičkových hotelech.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:22Autor: Jan Boula

Otázka: Neni nahodou na odhalovani odganizovaneho zlocinu z penez danovych poplatniku cvicena policie?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: ČEZ není placen z peněz daňových poplatníků, naopak jsme největším přispěvatelem do státního rozpočtu.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:22Autor: Mrklas

Otázka: Odběratel má na zálohách k 30.8. zaplaceno 10000 Kč,skutečně odebráno za 3000, - Kč. Není v tomto případě upomínka na zaplacení s pohrůžkou odpojení či odpojení akt vydírání,když dlužníkem je v tomto případě ČEZ?

zálohy vydíráním a dopis vyzývající k zaplacení s pohrůžkou odpojení vydírání

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Předpokládám, že ČEZ v tomto případě zákazníkovi vrátí 7000 Kč. Pokud to tak není, kontaktujte nás... třeba prostřednictvím zákaznické linky.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:28Autor: krok

Otázka: skříňka s elektroměrem musí být veřejně přístupná a nesmí být zajištěna..pokud si se mnou bude někdo chtít vyřídit účty, pak není nic lehčího než se pohrabat v elektroměru a zavolat na ČEZ:-)..a podle ČEZu jsem zloděj..jak tomu zabránit?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Neznáme případ, kdy by někdo účelově poškodil elektroměr.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:28Autor: Petr

Otázka: Nezastávám se tady dlužníků...ale tyhle metody vymáhání nepatří do právní společnosti.Dále si myslím,že kdyby jsme neměli třetinové platy a cena energie nebyla tam vysoká...tak by nebylo tolik černých odběratelů.Zajímá mě...jestli černé odběry nerozpočíváte mezi ostatní platící,jak jsem někde četl.

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Princip úhrady ztrát v systému stanovuje Energetický regulační úřad, ne ČEZ.

Odpovězeno: 10. 02. | 17:29Autor: Jirka

Otázka: Dobrý den, nedopouští se čez podvodu, pokud náklady za ukradenou elektřinu promítá do ceny pro ty, kteří řádně platí a pak si ukradenou elektřinu nechá znovu (vč. pokuty) zaplatit od zloděje ? De facto prodává jedno zboží dvakrát ?

Jiří Kudrnáč, ČEZ: Řídíme se pravidly, viz dřívější odpovědi. Děkuji za Vaše dotazy. Jiří Kudrnáč

 

Právě se děje

Další zprávy