Česko má svého dinosaura. Jmenuje se Burianosaurus a jinde na světě nežil, věří vědci

Jan Menšík ČTK Jan Menšík, ČTK
25. 9. 2017 16:02
Před 14 lety byla na Kutnohorsku nalezena dinosauří kost. Tým odborníků pod vedením paleontologa Daniela Madzia ve své nové studii tvrdí, že patří dosud neznámému druhu. Výsledek výzkumu vědci publikovali ve vědeckém časopise Journal of Systematic Palaentology. Dříve nebyli schopni určit, zda jde o nový druh, ale další poznatky to později umožnily. Českého dinosaura, který žil před 94 miliony let na našem území, pojmenovali Burianosaurus augustai.
Burianosaurus augustai, druh objevený v Česku.
Burianosaurus augustai, druh objevený v Česku. | Foto: Edyta Felcyn, Creative commons

Praha - Dinosauří stehenní kost, která byla před 14 lety nalezena na Kutnohorsku, patřila dosud neznámému živočišnému druhu. Dostal jméno Burianosaurus augustai a byl jedním ze skupiny Ornithopodů, tedy býložravých dinosaurů, kteří mají nohy podobné ptačím. Výsledky svého zjištění zveřejnil tým vědců pod vedením paleontologa Daniela Madzia v odborném časopise Journal of Systematic Palaentology, informoval Martin Mazuch z Ústavu geologie a paleontologie Univerzity Karlovy, který se na výzkumu kosti podílel.

"Ta kost má spoustu výběžků a podle nich či obecně znaků na té kosti jsme ji mohli porovnat s kostmi dalších známých dinosaurů. Poté bylo jasné, že ta kost je unikátní, respektive jsou tam znaky, které se v různých jiných kombinacích vyskytují u jiných dinosaurů, proto bylo možné toho našeho pojmenovat," popsal postup paleontolog Daniel Madzia, vedoucí vědeckého výzkumu.

Dinosaurus nese jméno podle českého malíře Zdeňka Buriana a paleontologa Josefa Augusty. "Vždy jsem byl fanouškem Zdeňka Buriana a vyrostl jsem na něm, takže pro mě to byla samozřejmá věc, pojmenovat nového dinosaura po něm. A Josef Augusta s ním spolupracoval, takže mi to přišlo smysluplné," osvětlil název Madzia.

Téměř 40 cm dlouhá levá stehenní kost je stará přibližně 94 milionů let a pochází z období rané fáze pozdní křídy. To vědci určili na základě stáří bezobratlých živočichů, kteří se na kosti vyskytovali. Madzia upřesnil, že český dinosaurus žil o 30 milionů let dříve než známý Tyranosaurus Rex.

Burianosaurus augustai je zástupcem rané předevoluční větve ptákopánvých dinosaurů s názvem Ornithopoda. Přiblížil tedy vznik těchto druhů dinosaurů. "Můžeme mít hypotézy, jakým způsobem dinosauři migrovali, ale u těch primitivnějších Ornithopodů zatím bohužel nevíme, proč takhle migrovali a proč se zrovna u nás našel jeden z nich," řekl Madzia.

"Šlo o ostrovní druh, který žil izolovaně. Jižní Čechy a část Německa totiž tvořily v křídě jeden ostrov," uvedl Mazuch. Madzia doplnil, že tělo dinosaura po smrti muselo být nějakou dobu unášeno mořem, protože se na kosti našly známky zubů žraloků.

Kost nalezl 18. listopadu 2003 v lomu poblíž Mezholez lékař Michal Moučka. "Je to jediný druh Burianosauruse augustaie. Nikde jinde se pozůstatek stejného dinosaura nenašel, jen podobného," řekl Mazuch.

Barcelona kvůli pandemii odložila prezidentské volby

FC Barcelona musela kvůli koronavirové pandemii odložit volby nového prezidenta, jež měly být 24. ledna. V termínu se nemohou uskutečnit kvůli v současnosti platnému omezení pohybu osob v Katalánsku.

Barcelona proto požádala vládu autonomního společenství, aby se mohly volby uskutečnit poštou. Katalánská vláda tuto možnost prověřuje. Nový termín voleb nebyl určen.

Jeden z nejslavnějších klubů světa je bez řádného prezidenta od konce října loňského roku, kdy odstoupil Josep Bartomeu. Barcelonu vede jako prozatímní šéf Carles Tusquets, jenž se voleb účastnit nebude.

Kandidáty na prezidentskou funkci jsou Joan Laporta, Víctor Font a Toni Freixa. Za favorita je považován bývalý šéf Barcelony z let 2003-2010 Laporta, který slíbil, že udělá maximum pro udržení klubové ikony Lionela Messiho, jemuž v červnu vyprší smlouva.

Polská vláda chce zabránit Facebooku a Twitteru v mazání obsahu a uživatelských účtů

Polské ministerstvo spravedlnosti v pátek oznámilo, že připravuje nový zákon, který by měl omezit moc sociálních sítí jako jsou Facebook a Twitter mazat obsah příspěvků a zavírat účty. Podle chystaného zákona by tak směly činit jen v případě, že by obsah porušoval polské zákony, upozornila agentura AFP. Experti podle opozičního tisku mají pochyby, zda by nový polský zákon mohl být něčím více než jen politickým gestem.

Chystaný zákon o svobodě slova na internetu počítá podle listu Gazeta Wyborcza se vznikem rady, která by mohla nařídit sociálním médiím obnovit odstraněný obsah, pokud je v souladu s polskými zákony. Mohla by také udělovat pokuty sahající od 50 000 po 50 milionů zlotých (asi od 288 000 po 288 milionů Kč), uvedl před novináři ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro. Pět členů rady by volili poslanci třípětinovou většinou na šest let.