Praha - Škoda ještě ani nezačala zvát majitele naftových aut do servisu, aby po aféře Dieselgate zdarma odstranila z vozů podvodný program na falšování emisí, ale Češi už podle informací online deníku Aktuálně.cz vymýšlejí protitah. V servisech si zjišťují, jak software nahrát do vozů zpátky.
A to kvůli obavám, že zásah mechaniků v autorizovaném servisu zhorší vlastnosti aut. Například že vůz ztratí výkon nebo se zvýší spotřeba paliva.
"Zpětné přeprogramování aut se pro firmy, které umí upravovat tovární nastavení, může stát velmi zajímavým byznysem," odhaduje Libor Fleischhans z laboratoře IHR - Technika, která se zabývá diagnostikou aut.
Servisní specialisté, kteří takzvaným načipováním umějí vykouzlit třeba silnější výkon motoru, potvrzují, že vrátit vozu původní nastavení je maličkost.
Práce na dvě hodiny
"Zpravidla práce na dvě hodiny za pár tisíc korun. Majitelé si jen musí dát pozor, aby jim firma nahrála do auta skutečně software, který do konkrétního modelu patří. Jinak by jim nemusely správně fungovat všechny součásti auta nebo jeho výbava," řekl manažer společnosti, která umí auta přeprogramovat.
Stejně jako další lidé z branže chce ale zůstat v anonymitě, protože do budoucna může jít o obcházení předpisů.
Ministerstvo dopravy, které zřejmě po vzoru Německa nařídí servisní prohlídky povinně, řidiče varovalo, že při zpětném nahrání šidícího softwaru riskují problémy. Při dalších kontrolách se na vše přijde a auto pak nebude smět jezdit po českých silnicích.
"Obecně vozidlo ztrácí technickou způsobilost po každém zásahu, při němž byly provedeny změny, kdy stav vozidla je v rozporu se schváleným provedením," řekl ministerský mluvčí Tomáš Neřold.
Co se bude měnit? Pořád se neví
Koncern Volkswagen, kterého se skandál s falšováním emisí týká, ještě neřekl, co přesně hodlá na autech měnit a jak se pak vůz bude chovat. Čas má do konce letošního roku. Automobilka dosud jen opakovaně tvrdí, že ve většině případů zřejmě bude stačit přehrání softwaru, které nebude mít na parametry vozidla vliv.
Technici se ale domnívají, že se změna projeví. Fleischhans tvrdí, že spíše než ztráta akcelerace nebo vyšší spotřeba hrozí po úpravě auta u některých méně údržbovaných vozidel nebezpečí zvýšeného zanášení sání a ventilu pro zpětné vedení spalin. "Může se víc zanášet sazemi a bude potřeba ho častěji čistit," řekl Fleischhans.
Záležet bude především na tom, jakým stylem kdo jezdí. Doplatit na servisní zásah mohou opatrnější řidiči, kteří se snaží jet úsporněji a zdráhají se pořádně sešlápnout plyn. Kvůli chemickým reakcím při nižších otáčkách motoru se budou spaliny na chladné trubce sání víc usazovat a do motoru může časem proudit méně vzduchu. Pak auto bude ztrácet sílu.
"Dokážu si pak představit, že do tří let takový majitel přijede s tím, že auto nejede jako dřív," řekl Fleischhans.
Někdo ale dokonce může na povinné úpravě vydělat. Třeba když mechanici v autorizovaném servisu zjistí vadné vstřikování. "Pak mu nahrají nový software a vymění vstřiky a takový majitel pak může být i pět let v klidu," dodal.
Motoristé mohou mít víc potíží také s filtrem pevných částic, který zachytává saze z nedokonale spálené nafty. Filtr je už nyní dost problémovým dílem výfukového systému a jeho výměna stojí desítky tisíc korun. I proto ho někteří motoristé nechávají z auta vyříznout, ačkoliv tím porušují předpisy.
150 tisíc podvodných aut v Česku
Aféra přezdívaná Dieselgate vypukla letos v září poté, co se koncern VW, pod nějž spadá i česká Škoda, pod tlakem amerických úřadů přiznal k podvodu s emisemi. Do svých aut tajně montoval program, který při oficiálních testech dokázal vykázat nižší emise jedovatých oxidů dusíku než pak ve skutečném provozu na silnici.
Problém se zatím týká 11 milionů aut po celém světě, v Česku jde podle údajů ministerstva dopravy o zhruba 150 tisíc vozidel, z toho jsou dvě třetiny české škodovky. V posledních týdnech se hovoří i o tom, že kromě naftových aut podváděla i ta benzinová.
Aféra smetla nejvyšší manažery automobilky, kterou v USA a už i v Evropě zákazníci hromadně žalují. VW už řekl, že každému poškozenému klientovi v USA dá tisíc dolarů (500 hotově a 500 v poukázkách na servisní služby).
Podmínky odškodnění v Evropě zatím automobilka neoznámila. Vše bude jasné až ve chvíli, kdy představí plán na úpravu dotčených aut a spočítá si, kolik jí to bude stát. Odhaduje se, že škody půjdou do miliard eur.
První žaloby už padly i v Česku. Advokát David Kuboň chce pro každého poškozeného klienta zhruba sto tisíc korun. Mladoboleslavská Škoda nedávno pro Hospodářské noviny uvedla, že se o zákazníky postará "velmi vstřícně".
Pozvánku na bezplatnou servisní prohlídku dostanou majitelé naftových aut z koncernu Volkswagen s motorem řady EA 189 a emisní normou EURO 5. Jde o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013 s objemy motorů 1,2, 1,6 a 2,0 litru.
Kvůli vysokému počtu aut bude výrobce majitele zvát do servisu ve vlnách, první začne přibližně za čtyři měsíce. Celá akce může podle ministerských odhadů trvat až půldruhého roku.