Svolávací akce na Škodovky s podvodným software v motorech začne nejspíše v březnu

ČTK ČTK
25. 11. 2015 8:17
Automobilka Škoda má již připravená technická řešení pro nápravu většiny vozů, které umožňují podvádění při emisních zkouškách. Na konci prvního čtvrtletí zahájí servisní akci, při níž změní software v řídících jednotkách u agregátů 2,0 TDI a v motoru 1,6 upraví měřič nasávaného vzduchu. Nakonec přijdou na řadu vozy s jednotkami 1,2 TDI. Těch je však nejmenší množství. Ministerstvo dopravy zatím stále nerozhodlo, zda svolávací akce bude povinná nebo dobrovolná.
Nejdříve přijdou na řadu čtyřválcové turbodiesely.
Nejdříve přijdou na řadu čtyřválcové turbodiesely. | Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Servisní akce Škody Auto, které mají u dotčených vozů odstranit možnost obcházet emisní měření, začne zřejmě na konci 1. čtvrtletí příštího roku. Nejdříve bude firma do servisů svolávat auta s motory 2,0 TDI a 1,6 TDI. Následně přijdou na řadu vozy s diesely 1,2 litru, kterých je postiženo nejméně.

Celkem v Česku Škoda eviduje 106 000 aut s motorem schopným poznat homologační měření emisí a přejít do ekologického režimu. Celosvětově jezdí asi 1,2 milionu škodovek s problematickým motorem od VW. V současnosti už Škoda tyto vozy v Evropě neprodává.

U naftových dvoulitrů, kterých Škoda prodala nejvíc, bude podle mluvčího pro ČR Vítězslava Pelce stačit nahrání nové verze softwaru řídící jednotky. U další části s motorem 1,6 bude úprava, vedle přehrání softwaru, spočívat v menším technickém zásahu, kterým má být korekce měřiče množství nasávaného vzduchu. V případě motoru 1,2 koncern VW technické řešení teprve vyvíjí.

"Za Škoda Auto bych rád zdůraznil, že v první řadě se soustředíme na proces oprav a servisu, v jehož rámci zajistíme, aby pro naše zákazníky proběhnul co nejpříjemněji. Loajálnost a spokojenost zákazníků je pro nás maximální prioritou. Můžeme všechny zákazníky ujistit, že se o ně velice důkladně postaráme," dodal k chystané bezplatné servisní akci Pelc.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již dříve po konzultaci s německými úřady uvedl, že servisní akce bude zřejmě povinná i v Česku. Podle informací ČTK je však věc na ministerstvu stále otevřená a Ťok chce o povinnosti či dobrovolnosti akce rozhodnout až po konzultacích u homologační autority Škody ve Velké Británii v prosinci. "Pokud by musela být servisní svolávací akce povinná, nedovedu si to představit bez kompenzace ze strany automobilky," uvedl Ťok.

Ministerstvo by mělo koordinovat i tuzemské svolávací akce vozů dalších značek koncernu VW. Do autorizovaných servisů pozve jak 47 000 vozů VW, Seat a Audi, které byly prodané jako nové na českém trhu, tak neuvedený počet do Česka dovezených ojetin těchto výrobců.

celá aféra propukla letos v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí informovala, že v USA jezdí půl milionu vozů VW vybavených dieselovými motory typu EA 189 s normou Euro 5, které jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Koncern následně přiznal, že celkem po světě jezdí 11 milionů vozů s problematickými motory.

 

Právě se děje

Další zprávy