Praha - Odborná komise Nadace Via zveřejnila jména finalistů ve všech kategoriích ceny Via Bona, udělované za dobročinnost. Veřejnost má nyní možnost hlasovat pro "svého" filantropa v rámci kampaně "Umíme to už od dětství". Letos poprvé se oceňuje i dar ze závěti.
Veřejnost může dále hlasovat pro některého ze tří finalistů v Ceně pro mladého filantropa, v Ceně za osobní zaujetí ("Srdcař roku"), v Ceně za otevírání nových cest, v Ceně pro individuálního dárce, v Ceně pro malou a střední firmu, v Ceně pro velkou firmu a letos poprvé i v Ceně za dar ze závěti.
Cena Via Bona
Cenu Via Bona pořádá Nadace Via, podporující filantropii v Česku. Jedná se o prestižní veřejné ocenění jednotlivců i společností za jejich dobročinné úsilí. Každoročně vyzdvihuje promyšlené a následováníhodné příklady dárcovství v ČR a ukazuje nové filantropické trendy. Ocenění získávají studenti, nadšenci, podnikatelé, malé i velké firmy – všichni, kdo se snaží svému okolí smysluplně pomáhat svým časem, znalostmi, energií nebo penězi.
Mezi trojicí finalistek v nové kategorii jsou dvě již zesnulé profesorky - ekonomka Kateřina Šmídková a mikrobioložka Ludmila Šilhánková za své velkorysé dary odkázané v závěti České společnosti ekonomické, respektive Výboru dobré vůle.
Češi se obávají daru ze závěti
Upozornit dárce na to, že mohou svůj majetek či jeho část odkázat na dobročinnost, chce také koalice organizací Za snadné dárcovství. Jejími členy jsou kromě Nadace Via i UNICEF, Armáda spásy, Diakonie, Člověk v tísni, Lékaři bez hranic, SOS dětské vesničky či Nadace Partnerství. Využít k tomu chce "mezinárodní den závětí", který podle ní připadá na neděli 13. září. Pořádá kampaň "Závěť pomáhá".
Poslední vůlí mohou lidé zajistit svou rodinu a blízké, mohou v ní ale pamatovat i na charitu. V Británii, Spojených státech či Kanadě sepisuje podle pořadatelů závěť víc než polovina osob, v Česku jen zlomek. "Lidé se bojí, že pak dříve zemřou, nebo že naštvou své příbuzné," říká mluvčí kampaně Tomáš Vyhnálek.
Odkázané dary jsou tak v Česku zatím podle pořadatelů kampaně ojedinělé. Pokud člověk nemá dědice a nezanechá poslední vůli, dědí po něm stát. "Když se bude o této možnosti vědět, určitě dá mnoho lidí přednost nasměrovat své finance k nějakému účelu jejich srdci blízkému, než aby to propadlo státu, ten rozprodal majetek v aukci a peníze zamíchal do státního rozpočtu," říká pro Aktuálně.cz výkonný ředitel Nadace Via Jiří Bárta.
V Británii loni lidé podle pořadatelů kampaně odkázali na dobročinnost přes 2,24 miliardy liber (82,96 miliardy korun). V USA dobročinné organizace prý dostávají od dárců ze závětí víc peněz než od tamních firem.
Jako děti pomáháme, pak začneme moc kalkulovat
Letošní kampaň k dárcovské ceně Via Bona lidem připomíná, že pomáhat uměli už od dětství, ale pak to nějak zapomněli.
Děti se radují z maličkostí, rozdělí se o svačinu, zastanou se slabšího nebo někomu půjčí hračku na hřišti. Nezištně pomáhat ostatním jsme se naučili už dávno, bylo nám to přirozené. Proto je záhadou, kam se tato naučená dovednost poděla a proč je mezi námi tak málo filantropů, sděluje kampaň.
"On to z nás život vyžene. Jako děti jsme spontánní, jako dospělí až příliš racionální. Žijeme ve společnosti, kde je převažující měřítko úspěchu, kolik jsme získali pro sebe, ne kolik jsme komu dali. Navíc žijeme v poklusu, nemáme čas si všímat, že kolem nás se dějí věci, kde bychom mohli být užiteční," soudí Jiří Bárta.
Slavnostní udílení Cen se koná 6. října 2015 v Kaiserštejnském paláci na Malostranském náměstí v Praze.