Češi stále méně věří tradičním médiím. Polovina z nich má jako hlavní zdroj zpráv sociální sítě

Kristýna Šopfová
25. 6. 2017 20:22
Češi jsou ve čtení zpráv konzervativní. Nechtějí platit za obsah na internetu, blokují reklamy a informace sbírají na sociálních sítích. Navzdory tomu, že se ztrojnásobil prodej chytrých telefonů, jen pouze necelá čtvrtina lidí je používá ke čtení zpráv, a to nejčastěji při cestě do práce.
Hlasujte pro setrvání. Do kampaně před referendem se zapojily de facto všechny britské noviny.
Hlasujte pro setrvání. Do kampaně před referendem se zapojily de facto všechny britské noviny. | Foto: Reuters

Praha - Česká republika se svou dlouhodobě klesající důvěrou v tradiční média patří mezi země věrné počítačům, ovšem bez ochoty za online obsah platit. Vyplývá to z analýzy Digital News Report 2017, kterou zveřejnil Reuters Institut a která se týká postavení médií na sociálních sítích i mimo ně. 

Česká republika vyšla z průzkumu jako země, kde více než 70 procent lidí čte zprávy hlavně na počítači. 

Přechod na chytré telefony je v Česku oproti ostatním evropským zemím pomalejší, a to navzdory tomu, že za posledních pět let se počet uživatelů smartphonů téměř ztrojnásobil. Naopak mobil využívá jako zdroj zpráv stále více lidí v Hong Kongu, Singapuru nebo Chile.  

Komfort a pohodlí. Právě tím se podle průzkumu řídí většina Čechů, pro které je čtení si na veřejných místech stále méně populární. Necelá polovina dotazovaných sleduje zprávy v posteli, 42 procent lidí si pak krátí čas při cestování hromadnou dopravou.

Lidé věří zprávám na internetu více než médiím

Vysoká nedůvěra v tradiční média vede k větší náklonnosti čtenářů k alternativním médiím. Sociální sítě jako hlavní zdroj zpráv využívá téměř polovina dotazovaných Čechů, dominuje Facebook. Důvěra v tradiční média přitom stále klesá a v Česku se pohybuje pouze okolo 30 procent. O něco hůře jsou na tom Francie, Maďarsko nebo Slovensko, nejhůře pak Řecko.

Vůči placenému obsahu jsou lidé v Česku stále skeptičtí a ve srovnání s 35 zeměmi světa stojí na 29. místě v jeho odběru. Podobně odtažitý postoj mají k reklamám na internetu, které blokuje asi třetina Čechů. V celosvětovém srovnání jde ale o průměr, ovšem s rostoucí tendencí. Řada webů již využívá plugin, který neumožní uživateli plně zobrazit obsah navštívené stránky, pokud nepovolí zobrazení inzerce.

 

Právě se děje

Další zprávy