Praha - Česká republika se svou dlouhodobě klesající důvěrou v tradiční média patří mezi země věrné počítačům, ovšem bez ochoty za online obsah platit. Vyplývá to z analýzy Digital News Report 2017, kterou zveřejnil Reuters Institut a která se týká postavení médií na sociálních sítích i mimo ně.
Česká republika vyšla z průzkumu jako země, kde více než 70 procent lidí čte zprávy hlavně na počítači.
Přechod na chytré telefony je v Česku oproti ostatním evropským zemím pomalejší, a to navzdory tomu, že za posledních pět let se počet uživatelů smartphonů téměř ztrojnásobil. Naopak mobil využívá jako zdroj zpráv stále více lidí v Hong Kongu, Singapuru nebo Chile.
Komfort a pohodlí. Právě tím se podle průzkumu řídí většina Čechů, pro které je čtení si na veřejných místech stále méně populární. Necelá polovina dotazovaných sleduje zprávy v posteli, 42 procent lidí si pak krátí čas při cestování hromadnou dopravou.
Lidé věří zprávám na internetu více než médiím
Vysoká nedůvěra v tradiční média vede k větší náklonnosti čtenářů k alternativním médiím. Sociální sítě jako hlavní zdroj zpráv využívá téměř polovina dotazovaných Čechů, dominuje Facebook. Důvěra v tradiční média přitom stále klesá a v Česku se pohybuje pouze okolo 30 procent. O něco hůře jsou na tom Francie, Maďarsko nebo Slovensko, nejhůře pak Řecko.
Vůči placenému obsahu jsou lidé v Česku stále skeptičtí a ve srovnání s 35 zeměmi světa stojí na 29. místě v jeho odběru. Podobně odtažitý postoj mají k reklamám na internetu, které blokuje asi třetina Čechů. V celosvětovém srovnání jde ale o průměr, ovšem s rostoucí tendencí. Řada webů již využívá plugin, který neumožní uživateli plně zobrazit obsah navštívené stránky, pokud nepovolí zobrazení inzerce.