Praha - Český byznys se po vlažném startu otevřeně zapojil do kampaně v první přímé volbě prezidenta.
Podle počtu milionových přispěvatelů je oblíbencem českých top podnikatelů Karel Schwarzenberg.
Od českých byznysmenů posbíral současný ministr zahraničí přes dvanáct milionů korun. Peníze posílají, i když průzkumy Schwarzenbergovi nepřisuzují více než deset procent hlasů.
Nově jsou mezi jeho sponzory podnikatel v gumárenství Tomáš Němec a hoteliér Viliam Sivek.
Víc peněz ze soukromých zdrojů si podle oficiálních informací připsal do svého rozpočtu jen Jan Fischer, jeho kampaň ale platí především jediný muž - miliardář Tomáš Chrenek.
Bakala "jen" půl milionu
Schwarzenbergův veřejný volební účet dostal za poslední dny injekci hned pěti milionů korun.
Nejdřív poslal půl milionu ministrův dlouholetý přítel a obchodní partner, miliardář Zdeněk Bakala.
U něj se to vlastně čekalo. Bakala si otevřený politický sponzoring vyzkoušel už před volbami v roce 2010, kdy rozdělil téměř třicet milionů korun mezi ODS, TOP 09 a Věci veřejné. Na dotaz, proč Schwarzenberga podpořil, ale Bakalův mluvčí neodpověděl.
Mnohonásobně víc než Bakala ale knížeti přispěli výše zmínění podnikatelé Sivek a Němec. První poslal minulou středu dva miliony, druhý jmenovaný 2, 5 milionů korun.
"Každý občan má možnost, pokud má finanční prostředky, transparentně podpořit jakéhokoliv kandidáta. To, že mám osobní sympatie ke Karlovi Schwarzenbergovi, jsem dostatečně vyjádřil svým činem," řekl Aktuálně.cz Sivek. Rezolutně odmítl, že by jeho volba nějak souvisel s jeho oborem podnikání.
Sivek je český hoteliér, mimo jiné předseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Dnes provozuje síť hotelů Sivek Hotels, kterou podle webových stránek společnosti tvoří několik tří až čtyřhvězdičkových hotelů v centru Prahy. Před dvěma lety ale podnikatel prodal největší českou síť hotelů EuroAgentur Hotels & Travel. Za jakou cenu, Sivek nezveřejnil.
Má rád knížete i Zemana
Peníze sice hoteliér poslal jen současnému ministrovi zahraničí, jeho podporu má ale i Miloš Zeman. Tomu prý pomáhá "osobní účastí na kampani".
"Podle mého názoru má mít budoucí prezident především dostatečnou vnitrospolečenskou autoritu a mezinárodní prestiž. Tuto oba pánové mají a k tomu mají čistý štít," míní také hoteliér.
Kampaň v první české přímé volbě
Dvěma a půl miliony korunami přispěl na kampaň Schwarzenberga miliardář Tomáš Němec, předseda představenstva České gumárenské společnosti. Naposledy se o něm ale mluvilo v souvislosti s pronájmem Špindlerova Mlýna. Je totiž většinovým vlastníkem společnosti Snowhill, která si společně se společností Tatry Mountain Resorts vlastněnou J&T pronajala toto české zimní středisko.
"Důvod je jednoduchý. Prostě si ho nejlépe umím představit jako našeho prezidenta," uved ve zkratce Němec, proč poslal peníze Schwarzenbergovi. Podnikatel v minulosti podpořil i stranu TOP 09.
Pět milionů dostal už dříve Schwarzenberg od Libora Winklera, společníka protikorupčního aktivisty, matematika a byznysmena Karla Janečka. Další 1, 5 milionu dal podnikatel Petr Václavík.
O peníze jsme si řekli
Za Schwarzenbergovou podporou ze strany českého byznysu stojí i to, že jeho tým podnikatele k podpoře sám vyzval.
"Volební tým Karla Schwarzenberga oslovil několik desítek tuzemských podnikatelů s žádostí o příspěvek pro jeho prezidentskou kampaň. Jednalo se o úspěšné podnikatele zastávající vysoké standardy byznysové etiky," uvedl mluvčí Schwarzenbergovy kampaně Marek Pražák.
Schwarzenbergova kampaň má slušné finanční jištění i od mateřské strany TOP 09, ta přispěla pěti miliony. Podle oficiálních informací tak Schwarzenberg patří k nejzajištěnějším kandidátům na prezidenta.
Ostatní straničtí uchazeči o Hrad, Jiří Dienstbier a Přemysl Sobotka spoléhají hlavně na stranické kasy.
Favorit průzkumů Jan Fischer má, jak už bylo výše zmíněno, na své straně miliardáře Tomáše Chrenka. A to téměř výhradně. Chrenek už expremiérovi poslal celkem čtrnáct milionů korun, jde o podstatnou část financí jeho kampaně.
Částkou milion a půl rozdělenou do více darů přispěl majitel sítě směnáren Mikuláš Švéda, půl milionu pak dal ex-premiérovi výrobce dortu Marlenka Gevorg Avetisyan. Fischer podle svého webu za kampaň utratil zatím 16 milionů korun.
Miloše Zemana provázejí čeští byznysmeni po celou dobu, co se snaží z Vysočiny vrátit do vysoké politiky. Hlavními sponzory jeho politického "důchodu" jsou především Miroslav Šlouf a Martin Nejedlý, kteří mají oba kontakty na ruský byznys. Statisíce také poslal potravinářský magnát a syn komunistického ministra zemědělství Zdeněk Toman a jeho spolupracovník i další jednotlivci. Žádné milionové sumy Zeman podle svého volebního účtu zatím neobdržel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Je Karel Swarzenberg vaším kandidátem?