Praha - Skokanem roku 2008 se mezi stavebními firmami stala společnost Viamont DSP. Její účast na veřejných zakázkách v dopravě byla šedesátkrát větší než tři roky předtím.
Většinu těchto tří let strávil někdejší šéf Viamontu DSP Aleš Řebíček ve funkci ministra dopravy.
„Pan Řebíček není s naší společností majetkově ani osobně či personálně propojen a nemá tedy jakýkoliv vliv na naše výsledky," říká dnes Řebíčkův nástupce ve Viamontu Ondřej Novák.
2006: Řebíček odchází na ministerstvo
Regionální podnik ještě před čtyřmi lety vydělával na opravách severočeských železnic a údržbě silnic III. třídy. Tehdy získal veřejné zakázky celkem za 150 milionů korun.
V roce 2006 už jich bylo za 800 milionů, přitom polovina od Ústeckého kraje. Právě od kraje získal Viamont DSP první zakázku nad sto milionů. Za inženýrské sítě v průmyslové zóně Triangle u Žatce si mohl účtovat 285 milionů.
V září 2006 se stal Aleš Řebíček ministrem dopravy. Do té doby byl třetinovým akcionářem Viamontu a svůj podíl prodal ostatním společníkům. Ještě v roce 2005 byl předsedou představenstva dceřiné firmy Viamont DSP, kterou Viamont založil společně se Strabagem.
2007: První miliardová zakázka
Ministr dopravy je přímo řídí státní investiční firmy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) a Ředitelství vodních cest.
Ředitele může odvolat bez udání důvodu. U dalšího státního podniku České dráhy to může udělat jen se svolením představenstva.
V roce 2007 získal Viamont od SŽDC první zakázku za miliardu. Měl elektrizovat východočeskou trať Letohrad-Lichkov za 1539 milionů korun. Tehdy poprvé a naposled nabídl nižší cenu (o 9 milionů), než na stavbu vypsal státní podnik. Později už Viamont stavěl železnice i silnice o poznání dráž, než SŽDC nebo ŘSD předpokládaly.
Hodnota veřejných zakázek pro Viamont DSP dosáhla v roce 2007 téměř dvou miliard, z toho o devadesáti procentech rozhodly Řebíčkem řízené státní investorské firmy.
Peníze ležely na trati
O rok později svěřil stát Viamontu DSP stavby za čtyři miliardy, devět desetin peněz opět slíbily SŽDC a ŘSD.
Například oprava sokolovského nádraží přijde na 495 milionů, i když původně chtěl stát platit o 40 milionů méně. Přihlásili se však jen dva zájemci a Viamont dostal přednost.
Kromě toho Viamont loni uspěl v dalších zakázkách jako menší člen stavebního sdružení.
Nejdražší z nich je železniční koridor Beroun-Zbiroh za 4,8 miliardy, který postaví společně se Skanskou a SSŽ. Státní úředníci si původně představovali cenu o 350 milionů nižší.
2008: Mezi elitou
Dohromady získal Viamont DSP v roce 2008 zakázky za 9,5 miliardy, kterých se účastní přinejmenším jako jeden z partnerů. Je to šedesátkrát vyšší částka, než v roce 2005.
Zatím symbolickou tečkou za úspěchy Viamontu DSP při stavebních zakázkách v dopravě se stala křižovatka u západočeské Velké Hleďsebe za 386 milionů. Ředitelství silnic a dálnic výsledek vyhlásilo 23. ledna 2009, tedy stejného dne, kdy Řebíčka na ministerstvu nahradil Petr Bendl.
Vedle toho Viamont letos ještě získal dvě zakázky od ministerstva financí na odstranění ekologických škod v Ústeckém kraji.
Investice do lidí a technologií
Vedení Viamontu vylučuje, že úspěchy firmy souvisí s Řebíčkovým angažmá na ministerstvu.
Příčinou neuvěřitelného vzestupu je podle předsedy představenstva Nováka především dobrá práce s lidmi, kteří dostávají prostor k tvůrčí činnosti, a masivní investice do nových technologií.
Celou odpověď ředitele Ondřeje Nováka čtěte ZDE.
Důsledkem takového přístupu jsou podle Nováka vysoká kvalita staveb a spokojenost zákazníků. Proto očekává, že se ekonomické výsledky firmy nezmění ani v příštím období.