Společnost Mountfiled v sérii reklamních článků varuje před možným zdražením zahradní techniky kvůli nejnovějším návrhům komisaře pro životní prostředí. Nabádá zákazníky, aby s nákupem sekaček na trávu, zahradních traktůrků, bazénů či motorových kos neotáleli.
"Podle dosud zveřejněných informací by případné jarní zdražení postihlo především výrobky se spalovacími motory. Od automobilů až třeba po zahradní techniku," píše Mounfield ve své celostránkové reklamě, která vyšla před pár dny v deníku Právo. Podobné inzeráty se objevily i v dalších denících.
Práce pro Radu pro reklamu
Úřad ministra Martina Bursíka (SZ) je přesvědčen, že firma používá klamavou reklamu, a podala stížnost k Radě pro reklamu.
"Domníváme se, že společnost Mountfield touto kampaní porušila minimálně tři, možná však až šest ustanovení platného Kodexu reklamy. Proto jsme požádali Radu, aby případ prošetřila," říká ředitel ministerského odboru vnějších vztahů Jakub Kašpar.
Zdražení? Možná u aut
Ministerstvo životního prostředí se domnívá, že Mountfield vychází z takzvaného sdělení Evropské komise k evropské strategii na snižování emisí oxidu uhličitého z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.
Toto sdělení ovšem podle ministerstva není závazným právním předpisem. Má sloužit pouze jako základ k tomu, aby po souhlasu členských zemí a Evropského parlamentu připravila Evropská komise příslušnou směrnici.
Až ta by zavázala evropské výrobce ke snižování exhalací z automobilů. Uvažované emisní limity by ovšem neměly začít platit dříve než za pět let.
"V žádném případě se to tedy netýká a nebude týkat motorové zahradní techniky a tudíž nemůže ovlivnit růst jejích cen," tvrdí náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík.
Oblast zahradní techniky upravuje podle ministerstva životního prostředí jiná směrnice. Ta ovšem nesouvisí s žádným návrhem Evropské komise v letošním ani loňském roce, jelikož pochází už z roku 2002.
Mlží ministerstvo, my ne
Společnost Mountfield se proti stížnosti ministerstva životního prostředí ohradilo. "Jsme přesvědčeni, že jsme se ve svých sděleních v tisku ničeho nedopustili," řekl Aktuálně.cz ředitel pro vnější vztahy Václav Brom.
Tvrdí, že naopak ministerstvo zamlžuje skutečný stav. Podle Broma na jedné straně potvzuje, že Evropská komise vyhlašuje novou strategii zaměřenou na snižování oxidu uhličitého se všemi jejími dopady na zvýšení cen. Na druhé straně ministerstvo uvádí, že nejde o závazný předpis.
"A právě na tento dokument jsme v našich článcích poukazovali s tím, že by nová strategie mohla mít vliv na zvýšení cen finálních výrobků. Na tuto hrozbu už nyní poukazuje také většina výrobců motorů - v neposlední řadě Škoda Auto," tvrdí Brom.
Dodal, že Mountfield v reklamních článcích neuvádí, že se v květnu skokově zvýší ceny. "Nikdy jsme nic takového netvrdili, pouze jsme na tuto možnost upozornili," dodal Brom.
Jenže zatímco Brusel na směrnici o snižování emisí oxidu uhličitého ještě ani nezačal pracovat, Mountfield ve své reklamě varuje před možným zvýšením cen už od letošního jara.
Ekonomický ředitel firmy Pavel Beneš v inzerátu hovoří o "případném dubnovém či květnovém skokovém zvýšení cen zahradní techniky, bazénů a dalších výrobků pro volný čas".