Praha - Chomutovský magistrát plánuje ze všech českých měst největší evropskou investici.
Na nový zimní stadion bylo do konce roku 2009 přiděleno 350 milionů korun z bruselských fondů. Celkově přijde stadion se svým zázemím na 1,5 miliardy, z toho Evropská unie dodá přes dvě třetiny.
Do Česka přijde z Bruselu na 800 miliard korun a redakce Aktuálně.cz zjistila, že většinu dostanou centrální nebo regionální úřady.
Právě Chomutovsko vládne žebříčku nejnákladnějších evropských projektů, které získaly kraje.
I proto stojí za bližší pozornost.
Tabulku největších regionálních projektů najdete na konci článku, nebo klikněte ZDE.
Spolupracujeme, nevíme s kým
Nový stadion, postavený z největší evropské investice, bude stánkem hokejového klubu KLH Chomutov. Klub je jedním z lídrů druhé nejvyšší hokejové soutěže v republice. Sportovní komentátoři spekulují o tom, že může být po Brnu druhým klubem, který si koupí účast v hokejové extralize.
Klub spolupracuje z místním magistrátem a pokud se nezmění podmínky, budou moci hokejisté užívat novou halu za stejnou částku, kterou dostanou od města na podporu mládežnického sportu.
V Chomutově však není jasné, komu vlastně hokejový klub patří.
Obchodní rejstřík uvádí, že jde o akciovou společnost s anonymními vlastníky. "Akcionáři KLH Chomutov jsou fyzické i právnické osoby," uvádí pouze mluvčí David Dinda.
Podle internetových stránek magistrátu je KLH Chomutov hlavním partnerem hokejového projektu. Ovšem ani magistrát neví, komu hokejový klub patří.
"Město nemůže sdělovat informace, které nemá, zvláště pak, jedná-li se o majetkové poměry cizích právních subjektů," vysvětluje mluvčí Tomáš Branda. Odmítá pověsti, že magistrát vlastní část akcií.
V dozorčí radě klubu reprezentuje město zastupitel Zdeněk Fojtík (ODS), kterému patří v Chomutově golfový klub. Ani on však na otázku po majiteli neodpověděl.
Hokejista staví stadion
Mluvčí Dinda tvrdí, že majitele není třeba zveřejňovat, protože veškeré rozhodování je v rukou představenstva.
Předsedou je Jaroslav Veverka z Prahy, který je šéfem projekční a marketingové firmy Noen. Firma je pozoruhodná tím, že v jejím vedení seděl do roku 2007 i někdejší šéf vojenské rozvědky Andor Šándor.
Veverkovým zástupcem v hokejovém klubu je chomutovský stavebník Karel Rypl. Společnost Silnice Group, kde je šéfem představenstva, také obdržela první velkou zakázku na stavbu stadionu za 120 milionů korun.
Ovšem není jasné ani to, komu patří společnost Silnice Group, v regionu známější pod starým názvem Silnice Žatec. Rypl patřil do roku 2004 k jejím hlavním akcionářům, pak se však stala jediným majitelem společnost Resist z Řehlovic, která patří anonymním akcionářům.
Sám Rypl na dotazy komu patří KLH Chomutov a společnost Resist také nereaguje.
Jenom nové silnice
Chomutovsko vede také v soutěži o nejnákladnější evropské projekty, které získaly kraje.
Za víc než půl miliardy opravuje všechny silnice II. třídy v západní části okresu, konkrétně mezi Chomutovem, Kadaní, Kláštercem a Vejprty. Za dalších 130 milionů se staví na další "dvojce", která spojuje Jirkov s hranicemi okresu poblíž Mostu.
Ze čtyř projektů získala jeden nadnárodní firma Eurovia, zbylé tři si rozdělily personálně propojené firmy: místní Silnice Group s ústeckými společnostmi EDS Holding a AZ Sanace. Například zmíněný Karel Rypl je v EDS Holdingu místopředsedou představenstva. Všechny firmy mají anonymní akcionáře.
Evropské dotace umožnily mohutný vzestup investic do stavby nových a opravy starých silnic. Stavební aktivity v chomutovském okrese přitom nemají v republice srovnání a například v rámci Ústeckého kraje spolkly polovinu dopravních investic. Kraj navíc v lednu vypsal soutěž i na poslední neopravenou silnici II. třídy z Kadaně do Podbořan za další půlmiliardu.
Kromě kraje staví na Chomutovsku i státní Ředitelství silnic a dálnic, které hodlá spojit Chomutov, Žatec a Louny rychlostní silnicí R7 za osm miliard.