Boj o D8 přiostřil: Žaloby prý přijdou stát na miliony

Pavel Baroch
9. 5. 2010 14:48
Děti Země odmítají stáhnout žaloby, bránící dokončení dálnice přes Středohoří
Tady se staví. O kousek dál nikoli
Tady se staví. O kousek dál nikoli | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Lovosice - Přestaňte blokovat dokončení dálnice D8 přes České středohoří, jinak ponesete odpovědnost za to, že se stavba zdraží o miliony korun.

Takový vzkaz poslali stavbaři ekologickému sdružení Děti Země, které na autostrádu přes chráněnou krajinnou oblast podalo více než deset žalob. Tlak na odpůrce dálnice zvýšil také Ústecký kraj, jehož zastupitelé na svém posledním zasedání vyzvali k urychlenému dokončení stavby.

Ekologické sdružení ovšem jakékoli ústupky odmítá. "Není důvod žádnou žalobu stahovat," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle původního harmonogramu přitom měly po dálnici přes CHKO České středohoří projet první auta ještě letos. Termín už ovšem není reálný a stavba se kvůli pokračujícím sporům protáhne. Až o několik let.

Chybí už jenom 1,8 kilometru

Úsek přes České středohoří je poslední nedokončenou částí dálnice z Prahy do Drážďan. Z celkové délky 16,4 kilometry je podle společnosti Metrostav, která se na stavbě podílí, vydanými stavebními povoleními pokryto 12,8 kilometrů. Úřady zároveň jednají o stavebním povolení pro dalších 1,75 kilometru. Chybí tedy jen 1,8 kilometru.

Metrostav uvedl, že všechny povolené úseky se staví podle schváleného harmonogramu a budou dokončeny letos v prosinci. Nebudou-li do konce roku vydána zbylá stavební povolení, bude nutné podle Metrostavu kvůli 1,8 kilometru vše zakonzervovat.

"Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady na zakonzervování tak můžou dosáhnout miliony korun," řekl František Polák, mluvčí Metrostavu, který je členem Sdružení pro výstavbu dálnice D8.

Šestnáctikilometrová dálnice přes České středohoří, jejíž souučástí jsou i tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a dvacet devět mostů, vyjde bezmála na 12 miliard korun.

Viníkem jsou ekologická hnutí

S výzvou na urychlené dokončení dálnice přes Středohoří přišli ve středu také zastupitelé Ústeckého kraje. Svůj apel síce směřují vládě, ale vinu za zdržování stavby dávají ekologickým organizacím.

"Podaly žaloby proti dálnici D8 a stavba se tím neúměrně prodražuje," citovala ČTK ústeckou hejtmanku Janu Vaňhovou.

Radní Jiří Šulc dokonce kritizoval rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který už dal ekologickým organizacím ve sporu o D8 několikrát za pravdu. Například už dvakrát zrušil rozsudek ústeckého krajského soudu, který opakovaně zamítl žalobu odpůrců dálnice proti územnímu rozhodnutí. 

Dnes po silnici, zítra po dálnici
Dnes po silnici, zítra po dálnici | Foto: Ondřej Besperát

Dálnice příští rok?

Mluvčí státního Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková potvrdila, že pokračování stavby D8 záleží na tom, jak dopadnou soudní spory.

"Jinak práce běží v plném proudu," řekla Aktuálně.cz Vápeníková. Dodala, že nereálné není ani dokončení celého úseku přes Středohoří v příštím roce, pokud soudy rozhodnou rychle.

"Od samého začátku se při výstavbě postupuje maximálně šetrně vůči životnímu prostředí, přesto se malá skupinka lidí z ekologistických sdružení opakovaně odvolávají a podávají proti stavbě žaloby," kritizuje občanská sdružení společnost Metrostav.

Odpůrců dálnice se zastal ombudsman

Ekologické organizace Děti Země se ovšem před několika lety zastal veřejný ochránce práv Otakar Motejl.

Ombudsman Otakar Motejl
Ombudsman Otakar Motejl | Foto: Ludvík Hradilek

Ve svém obsáhlém stanovisku uvedl, že při povolování dálnice přes České středohoří byly několikrát porušeny zákony, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.

Motejl například připomněl, že v roce 1999 byla z ekologického hlediska jako nejlepší varianta vyhodnocena čtyřpruhá silnice, která by vedla okolo Českého středohoří přes Mostecko.

Tato varianta se však podle Motejla nikdy nedočkala plnohodnotného posouzení. Prioritní zůstala trasa přes Středohoří. "Nedostatku si všímá rovněž odborná studie konzultantské firmy COWI, již si k problematice dálnice D8 nechala zpracovat Evropská komise," uvedl Motejl v dokumentu, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Miroslav Patrik z Dětí Země uvedl, že soud je jediná možnost, jak zjistit, jestli ve sporu o dálnici D8 přes České středohoří mají pravdu její odpůrci, nebo stát.

 

Právě se děje

Další zprávy