Praha - Kardinál Dominik Duka odsoudil krok diskontu Lidl, který ve svých reklamních letácích na "řecký týden" vyretušoval kříže z kopulí ortodoxních chrámů na řeckém ostrově Santorini. Duka to napsal v dopise řeckému velvyslanci v ČR. Podle Duky jde o bezprecedentní a nekulturní akt. Lidl uvedl, že šlo o zachování náboženské a politické neutrality.
"Zatím jde 'jen' o falšování fotografií, ale jsou zde obavy, že zakrátko může dejít k odstraňování skutečných křížů i z kostelů. Naše evropská civilizace je tvořena několika kořeny, řecká demokracie a filozofie je jedním z těch nejdůležitějších. Jejich neznalost, ignorování a potlačování jejich vnějšího výrazu svědčí o prioritách, které mají někteří obchodníci," uvedl Duka v dopise.
Velvyslanci napsal, aby dopis přijal jako výraz podpory Řecku a také jako výraz odporu před falšováním dějin a útokem na kulturní dědictví celého lidstva.
Již předtím se ke kroku Lidlu vyjádřil také ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Je na zvážení, aby lidé sami zvážili, zda takovouto kampaň na řecký týden podporovat tím, že tam přijdou v týdnu nakupovat," řekl Radiožurnálu.
Lidl v pátečním prohlášení uvedl, že cílem firmy rozhodně nebylo kohokoliv urazit, a omluvil se, pokud se tak stalo. "V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce řecký týden. Design obalu proto nebyl navržen v České republice, ale byl vytvořen mezinárodním týmem," uvedla mluvčí Zuzana Holá.
Součástí obchodní politiky Lidlu jako mezinárodní obchodní společnosti je podle ní zachování náboženské a politické neutrality. Do budoucna aktuální zkušenost firma při tvorbě dalších návrhů obalů bude brát v potaz.
Lidl je součástí německé maloobchodní skupiny Schwarz. Má obchody v 27 zemích světa. V Česku ve finančním roce 2015/2016, který skončil koncem února, vykázal rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun.