Ukrajinci začali bojkotovat ruské zboží

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
3. 4. 2014 18:42
Kampaň nabádá zákazníky, aby sledovali čárové kódy na výrobcích. V obchodě jim má pomoci nová aplikace.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí – Napětí mezi Ruskem a Ukrajinou se přeneslo i do ukrajinských supermarketů. Aktivisté spustili kampaň proti zboží s čárovým kódem začínajícím číslem 46 – což znamená, že bylo vyrobeno v Rusku. V některých kyjevských obchodech se prodej ruského zboží během posledních dvou týdnů snížil až o čtyřicet procent.

„Najít alternativu nebyl žádný problém. Připojila jsem se k bojkotu poté, co se ruská vojska objevila na Krymu. Jakmile přestanou s tou antiukrajinskou politikou, tak začnu zase kupovat ruské výrobky. Proti Rusům vůbec nic nemám, ale teď je bojkot jednou z mála možností, jak podpořit naše,“ řekla kyjevskému deníku Segodňja obyvatelka Kyjeva Světlana.

V některých obchodech dokonce prodavačky samy upozorňují zákazníky, jak podle čárového kódu poznají, zda výrobek nepochází z Ruska. V supermarketech na západě země se na regálech zase objevují nálepky s nápisy „Nekupuj zboží agresora“. A kampaň je poměrně úspěšná, zdroje listu Segodňja tvrdí, že prodeje ruského zboží poklesly až o čtyři desítky procent.

„Náš obchod v Kyjevě začal prodělávat, protože na Ukrajině je teď v módě bojkotovat ruské výrobky. Je to bláznivé, ale dočasné. Přežijeme to. Putin mě nedonutí přemýšlet o Ukrajině jako o nepříteli,“ napsal moskevský designér Artěmij Lebeděv.

Někteří dovozci se ale raději snaží původ svých výrobků skrýt. „Obrátilo se na nás několik firem, jestli by mohly změnit čárové kódy na ukrajinské. To ale nejde. Pokud výrobek vznikl v Rusku, tak nesmí mít jiný čárový kód než ruský,“ vysvětlil agentuře Novyj region Rostislav Locmaněnko z Asociace výrobní numerace Ukrajiny.

Žatecké pivo z Petrohradu

Pro zjednodušení aktivisté vytvořili také mobilní aplikaci pro chytré telefony s operačním systémem Android. Zákazník si přes aplikaci nazvanou „Bojkot okupantům“ vyfotí čárový kód výrobku a ona mu pak prozradí, odkud zboží pochází. K dispozici ale mají i seznam ruských výrobků, které se snaží tvářit jako evropské – nechybí ani pivo Žatecký Gus, jehož etiketa je kompletně v češtině, je však vyrobeno v petrohradském pivovaru Baltika.

Aplikace má ještě nějaké nedostatky, jak vyplývá z komentářů na stránkách obchodu Google Play. I přesto si ji stáhlo už více než deset tisíc uživatelů. „Špatně funguje scanner, nedovede přečíst kód. Ale myšlenka je to vynikající,“ napsal například uživatel Andrej Artemenko.

Už v lednu ukrajinští aktivisté představili podobnou aplikaci pro smartphony. Jmenuje se „Bojkot Strany regionů“ a každý si díky ní mohl v obchodě prověřit, zda konkrétní potraviny nebyly vyrobeny v továrně, která patří některému z členů tehdy vládní strany. Do svých mobilů si ji také stáhlo několik desítek tisíc lidí.

Celou situaci využili i někteří ukrajinští výrobci a spustili kampaň „Braň zemi, kupuj ukrajinské výrobky“. V jejím rámci slibují, že pošlou za každý nákup deset kopějek na podporu ukrajinské armády.

Ondřej Soukup

 

Právě se děje

Další zprávy