Byznys – Zatím stovku podvozků na bázi Tatry 815 se čtyřmi i šesti koly dodá ve zbytku letošního roku a během roku 2014 kopřivnická Tatra do Brazílie. Informaci o novém kontraktu firmy Tatra Trucks potvrdil deníku Insider předseda představenstva Petr Rusek, který je zároveň odpovědný za prodejní aktivity firmy. „Auta mají kompletní podvozek, motor, převodovku i pracoviště řidiče. Jsou ovšem bez kabiny,“ dodal Rusek.
Místní firma Avibras podvozky přestaví na speciální vojenská vozidla. „Namontují pancéřovanou kabinu a vojenské nástavby podle představ konečného uživatele. Tím má být podle informací Insideru armáda jedné země v jihovýchodní Asii. Tatra zmínky o konečném odběrateli nekomentuje.
Rusek dodává, že touto zakázkou Tatra navazuje na obdobnou z minulého a letošního roku a v současné době se jedná o dodávce dalších přibližně sto podvozků. Tentokrát by odběratelem měla být armáda státu přímo v Jižní Americe.
„Nás těší, že se v poslední době opět zvyšuje zájem o naše unikátní podvozky vhodné pro použití v armádních vozidlech. Například francouzská firma Nexter již vyvinula obrněný vůz Titus, který nabízí zákazníkům po celém světě, včetně Evropy,“ říká Rusek.
Největší zakázkou pro Tatru v příštích letech se ovšem nadále jeví dodávka vozů, převážně lehčích Tater 810, do blízkovýchodního teritoria. Informace o této zakázce sice nadále podléhají mlčenlivosti, z vyjádření představitelů bývalého managementu je ale zřejmé, že se jedná o Saúdskou Arábii.
„Pro tohoto zákazníka budeme v následujících čtyřech letech dodávat od 200 do 400 vozů ročně. První vozy odejdou na přelomu roku a ještě v příštím a přespříštím roce budeme dodávat hotová auta. Mezitím přímo u zákazníka vybudujeme montážní závod, kde by se pak mělo dělat až 55 procent komponentů našich vozů. Výroba těch klíčových však vždy bude probíhat v Kopřivnici,“ sdělil Rusek. Tatra podle něho dodá kompletní vnitřní vybavení továrny. „V tuto chvíli se nám tato část zakázky jeví stejně zajímavá a důležitá jako dodávka vozidel, neboť nám umožní s tímto zákazníkem a teritoriem pracovat dlouhodobě,“ dodal předseda představenstva Tatra Trucks.
Tatra je tradičním výrobcem nákladních aut. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři v čele s Američanem Ronaldem Adamsem. V letošním roce prošla insolvencí, v dražbě ji za 176 milionů převzal v březnu nový majitel. Firma se na provozním úvěrování dohodla s konsorciem bank.
RADEK PECÁK