Byznys - V Česku v posledních měsících výrazně ubývá ruských turistů. Na tržbách to silně pociťují čeští obchodníci: jen za květen ruští návštěvníci utratili v tuzemských obchodech o čtvrtinu méně než před rokem. A počet jejich nákupů klesl dokonce téměř o třetinu.
Za úbytkem turistů je podle všeho především napětí mezi Ruskem a Západem kvůli vyhrocené situaci na Ukrajině. Rubl citelně oslabil, což cestování prodražuje. „A ruské úřady prakticky všem státním zaměstnancům výrazně nedoporučily, nebo přímo zakázaly cestovat do Evropské unie a dalších zemí, které mají uzavřenou dohodu s USA o vydávání podezřelých,“ říká majitel cestovní kanceláře DVM Tour Nikolaj Salatov.
Do Česka tak letos může přijet až o dvacet procent ruských turistů méně než před rokem, odhaduje Asociace českých cestovních agentur. Místo loňských 800 tisíc návštěvníků by jich tak dorazilo jen necelých 650 tisíc. To by pro řadu zdejších hoteliérů a obchodníků mohlo znamenat vážný problém.
Rusové jsou totiž po Němcích druhou nejpočetnější zahraniční klientelou hotelů – a při návštěvě Česka rozhodně nešetří. Podle státní agentury CzechTourism je průměrná délka jejich pobytu pět dní, během nichž utratí 20 tisíc korun. Pokud se tedy prognóza dvacetiprocentního poklesu naplní, česká ekonomika by přišla zhruba o tři miliardy korun.
Nejvíc trpí Praha a Vary
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur eviduje úbytek Rusů od dubna. „Podle sdělení incomingových cestovních agentur klesly ve druhém čtvrtletí rezervace pobytů ruských turistů o 35 až 40 procent. V léčebných lázeňských zařízeních je to zhruba 20 až 30 procent, “ říká mluvčí asociace Kateřina Petříčková.
Tuzemští hoteliéři jsou zasaženi hlavně v Karlových Varech a v Praze. V hlavním městě se hotelům sice daří nahrazovat Rusy jinými hosty, ale především pomocí snižování cen. „V některých hotelech to velmi cítíme. Hodně Rusů letos jezdí do Soči, které má po olympiádě významnou propagaci a jsou tam velké slevy, nebo do levného Turecka,“ říká Daniela Nová, ředitelka pro obchod a marketing hotelové sítě Accor, která má v Praze pět hotelů.
V Karlových Varech, které jsou mezi ruskými turisty velmi oblíbené, je to znát ještě citelněji. „Zatímco loni nám s nadsázkou stačilo jen vytisknout katalog, letos se nám prodává obtížně. Ve Varech máme sedm hotelů a počet ruských hostů nám už klesl o pětinu. Museli jsme propustit sezonní pracovníky,“ říká Josef Bára, šéf největší tuzemské hotelové sítě Euroagentur. Ta díky ruskému majiteli úzce spolupracuje s ruskými cestovními kancelářemi a Rusové loni tvořili třetinu jejích klientů.
Rusům se špatně prodávají i léčebné a ozdravné pobyty i kvůli konkurenci z Maďarska. „Objevil se nový ruský charter do Hévízu na Balatonu, a turisté se přeorientovali na něj. Poměr ceny a kvality je tam totiž lepší než v Karlových Varech,“ prohlašuje Anna Bulgakovová, majitelka moskevské cestovní kanceláře Season Tours.
Co se týče dopravců, největší propad pociťují letecké společnosti. „Z Petrohradu zaznamenáváme padesátiprocentní pokles,“ říká Pavel Jevdokimov z cestovní agentury Roland Prague.
Dopad na prodej luxusního zboží
Pokud bude odliv ruských turistů pokračovat, může to citelně zasáhnout i obchody s luxusem, kde Rusové rádi nakupují. „Od obchodníků z Karlových Varů, kteří prodávají luxusní značkové zboží, mám informace o třicetiprocentních propadech tržeb. V Praze je to ještě víc,“ tvrdí šéf Euroagentur Bára.
Trend potvrzuje i Sylvie Samadiová ze společnosti Jones Lang LaSalle, která mimo jiné zprostředkovává pronájem obchodů pro luxusní značky. Rusové jsou podle Samadiové nejpočetnější klientelou nejen v Pařížské, ale i v místech, kde se prodává zboží střední cenové kategorie, jako je Na Příkopě a Václavské náměstí.
Podle společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH za nakoupené zboží, loni Rusové v Česku utratili 2,7 miliardy korun za produkty, na něž uplatnili vratku této daně. „Pokud bude ruských turistů v Česku dál ubývat, mohli bychom za celý letošní rok zaznamenat až desetiprocentní pokles tržeb od turistů mimo EU,“ odhaduje šéf české pobočky Global Blue Jiří Macas.
K tomu, aby se počty ruských turistů v Česku opět zvýšily, má pomoci připravovaná kampaň CzechTourismu, která ukáže Česko jako zemi příběhů. „Využijeme kombinaci PR článků, inzerce, outdoorové reklamy a elektronických médií,“ říká generální ředitel agentury Rostislav Vondruška. Kampaň za 77 milionů má běžet i v USA, Číně a Německu.
S úbytkem turistů z Ruska se potýkají i další evropské metropole. Ruský statistický úřad uvádí, že počet turistů, kteří vyjíždějí do zahraničí, začal klesat během letošního prvního čtvrtletí. Nejpopulárnější destinací je podle ruských statistiků Egypt, Česko je deváté.
Olga Skalková, Lucie Hrdličková, Ondřej Soukup