Byznys - Loterijní magnát Ivo Valenta, hlava rodinného holdingu Synot, začal před dvěma lety investovat do technologických start-upů. Zdá se, že má šťastnou ruku.
Z jeho zatím tříčlenné stáje se slibně rozbíhá už druhý nadějný kůň: společnost Blue88 právě uvádí na trh svou mobilní aplikaci EarnOnMe, která zjednodušuje fungování věrnostních benefitů a slev poskytovaných obchodníky, restauratéry a provozovateli služeb.
Zájem o EarnOnMe se po pouhých třech měsících rýsuje už i ze zahraničí. Podle prvotního ohlasu se zdá, že by Blue88 mohla alespoň zčásti následovat úspěch jiné Valentovy start-upové investice, tedy brněnského herního studia Madfinger Games, jež se dokázalo prosadit na globálním trhu.
Všechny slevy v jednom mobilu
Blue88 založili koncem roku 2011 zlínští vývojáři Jiří Švirák a Roman Tinka. Dnes pětadvacetiletí mladíci začínali ještě před spojením se Synotem rozjezdem slevového portálu slevici.cz, v současné době největšího na Zlínsku. „Koncem roku 2011 jsme začali uvažovat o systému, který by spojil různé věrnostní programy obchodníků. To samo o sobě není převratné, my jsme ale chtěli využít mobil. Což – pokud vím – zatím nikde v Evropě nefunguje. A měli jsme štěstí, že jsme pro nápad našli investora,“ říká Švirák.
Projekt se rozjel počátkem loňského roku. Valenta zatím do Blue88 vložil kolem pěti milionů korun, ve firmě drží 28procentní podíl a kontroluje ji prostřednictvím svého synovce Miroslava Valenty mladšího.
EarnOnMe umožňuje uživateli aplikace sčítat na jediném účtu různé věrnostní nebo slevové benefity různých prodejců. Obchodníci zapojení do systému mají ve své provozovně jednoduché zařízení, které zákazníkovi načte do mobilu jeho útratu, přes mobil se pak bonusy obchodníků také uplatňují. Lze je buď utratit, nebo převést na charitu.
Systém nahrazuje různé slevové karty, vouchery a potvrzení, v jejichž záplavě se zákazníci často už přestávají orientovat. V budoucnu se může stát i samostatným platebním systémem.
Ačkoliv Blue88 s nabídkou své novinky obchodníkům začal zhruba před třemi měsíci a dosud nerozjel cílenou marketingovou kampaň, už nyní je do systému zapojeno přes sto obchodních míst. Obchodníci dostávají čtečku zdarma, mobilní aplikaci si už podle mluvčí Blue88 Magdy Pekařové stáhlo přes tisíc zákazníků. „Systém v současné době použije asi 50 lidí denně, to považujeme za slušný dílčí úspěch,“ upřesňuje Švirák. První uživatelé fungují hlavně jako testeři – poskytují zpětnou vazbu pro další vylepšování služby i úpravy čtecího zařízení, jehož design se nakonec ukázal pro celý produkt jako klíčový prvek: musí být uživatelsky komfortní a jednoduchý.
Se vstupem na trh EarnOnMe pomáhá spojení s Valentovým holdingem. Pod Synot spadají vlastní herny a sázkové kanceláře, prodejny aut, hotely a lyžařský areál, navíc holding spolupracuje se stovkami smluvních partnerů z oblasti gastronomie a maloobchodu. Svým vlastním provozovatelům i partnerům Synot EarnOnMe nabízí, což je pro rozjezd služby velká výhoda. Rozhodující ale bude, zda se ho ujmou na Synotu nezávislé velké retailové firmy. Blue88 jedná s KFC, Benzinou či Datartem. „Navíc se nám ozval zájemce o výhradní provozování EarnOnMe v Rakousku a rýsuje se i zájem z Ruska,“ říká Švirák.
Blue88 dnes zaměstnává pět vývojářů a manažera, oba zakladatelé se nyní věnují hlavně obchodní stránce projektu.
Ve stopách Madfingeru?
Už první Valentova technologická investice do brněnského studia na vývoj mobilních her Madfinger Games se ukázala jako mimořádně šťastná. Hry Shadowgun a Dead Trigger z produkce Madfingeru zabodovaly na globálním trhu, loni i předloni se staly nejstahovanějšími herními aplikacemi na App Store a v desítkách zemí se staly herním šlágrem.
Původní Valentův vklad ve výši 3,5 milionu korun (Synot za něj získal 30procentní podíl ve firmě) se za dva roky stihl slušně zúročit. Madfinger začal už ve třetím roce své existence vydělávat (14 milionů korun za rok 2011). Hodnota Valentova podílu roste, jak signalizovalo už několik nabídek na odkoupení firmy. Ta ovšem není na prodej, čtyřem zakladatelům stačí, že obchodní úspěch Shadowgunu a Dead Triggeru „stačí na uživení a i na další rozvoj malé firmy,“ jak to charakterizoval člen zakládající čtveřice Marek Rabas pro server hrej.cz. Za necelé tři roky každopádně Madfinger přerostl z garážového projektu ve středně velkou společnost, jež pracuje na nových projektech a v IT branži patří k nejrespektovanějším u nás.
O finančním efektu svých technologických investic nechce Valenta mluvit. Celkově si je pochvaluje: „Jedná se o nové myšlenky, v minulosti nepojmenované. Vidím tu příležitost, jak se dostat k segmentu, který bychom jinak dokázali ovládnout jen těžce,“ vysvětluje loterijní magnát. „Být u tohoto druhu podnikání v roli investora je daleko jednodušší, protože tah na branku tu zajišťují majoritní podílníci start-upových firem,“ přiznává miliardář.
Synot má podíl ještě v jedné start-upové technologické firmě, ve společnosti Easit, jež vyvíjí software pro hrací terminály, což už přímo souvisí s hlavním Valentovým oborem podnikání. A právě tady lze hledat vysvětlení, proč se loterijní magnát, který vyrostl na distribuci herních automatů, zhlédl v IT branži. Právě moderní technologie hazardní průmysl zásadně mění.
Sázení i další hazardní zábava se masově přesouvají na internet. Synot kvůli řízení a rozvoji loterijních aktivit vybudoval jedno z největších tuzemských datových center, které však lze využívat nejen pro hazard, sdílet jeho služby mohou i další uživatelé, ať už z Valentova holdingu, nebo mimo něj. „Mám radost, že jsme mohli vstoupit do jiného segmentu podnikání. A případně můžeme náš původní byznys synergicky propojit s novými projekty – například sdílením marketingu, distribučních sítí, zkušeností, případně vstupem na jiné trhy a podobně,“ říká Valenta.
Mladí vývojáři ho celkově inspirují. „Skutečně jim fandím. Vidí věci, které generace současných třicátníků a starších vůbec nevnímá.“
Zuzana Kubátová