Dva vládní airbusy nestačí. Ministr Stropnický zvažuje nákup třetího

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
23. 7. 2014 21:03
V takzvané vládní letce končí životnost dvou sovětských dopravních strojů Jak-40 a dokoupení airbusu, v ceně zhruba jedna a půl miliardy korun připadá armádním plánovačům jako nejlepší řešení.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí - Vládní Airbus A319 se mezi českými politiky těší značné oblibě. Letoun je prostorný, spolehlivý a také dostatečně reprezentativní. Pro jeho prominentní pasažéry má nyní ministr obrany Martin Stropnický dobrou zprávu: dva současné airbusy se ministerstvu obrany zdají málo, a proto zvažuje pořízení třetího. "Tento nákup je v kategorii seriózních úvah," tvrdí Stropnický.

V takzvané vládní letce totiž končí životnost dvou sovětských dopravních strojů Jak-40 a dokoupení airbusu, v ceně zhruba jedna a půl miliardy korun připadá armádním plánovačům jako nejlepší řešení. "Pravdou je, že se současnými airbusy jsme spokojeni, nicméně pořád může jít ještě o jiný typ letadla. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do půlroku,“ upřesňuje ministr.

"Nepatrně nižší komfort"

Nápad pořídit třetí airbus se objevil již v nové koncepci armádního letectva, kterou loni schválila vláda Jiřího Rusnoka. Ministerstvo tehdy nákup zdůvodnilo tím, že potřebuje další stroj zejména pro přepravu vojáků do zahraničí. "Přeprava ústavních činitelů by byla jen sekundárním využitím," uvádí koncepce. Podle ministerstva proto postačí, když třetí airbus bude na rozdíl od dosavadních dvou strojů ve standardní verzi, kterou využívají aerolinky. "Pro přepravu ústavních činitelů je tedy nutno počítat s nepatrně nižším komfortem, tedy s absencí koupelny a VIP salonu," stojí dále v koncepci.

Sám Stropnický nicméně při svém nástupu označil takovýto nákup za neopodstatněný. "Vyskytují se hlasy, že by vládní letka měla mít třetí airbus, což se mi zdá jako docela šílený plán," řekl letos v únoru. Místo toho naopak zdůraznil, že on sám bude co nejvíce využívat lety běžnými linkami nebo transportním letounem CASA.

Nyní si již ovšem plán na pořízení dalšího airbusu osvojil. "Ta situace se vyvíjí. Kvůli Ukrajině se změnilo prostředí v našem sousedství a potřeba letadla je nyní podstatně akutnější," tvrdí Stropnický. Závazek využívat komerční linky nicméně stále platí. "Před každou cestou si provádíme kalkulaci, jaký způsob je výhodnější. Například při rutinním letu do Bruselu je na místě využít běžný spoj, nicméně u přepravy větší delegace je výhodnější speciál," říká ministr.

Více peněz kvůli airbusu?

Ministerstvo obrany zdůrazňuje, že ačkoli s třetím airbusem počítá armádní koncepce, prozatím na něj nejsou peníze. "Pokud bude možné finanční prostředky vyčlenit, nákup předpokládáme v horizontu pěti let," upřesňuje mluvčí ministerstva Petr Sýkora.

Podle informací sesterského deníku Hospodářské noviny by se však pořízení třetího letounu mohlo uspíšit. Armádní rozpočet má totiž podle předběžného návrhu vlády dostat příští rok přidáno 1,5 miliardy korun. A v dalších letech by mohl rozpočet vzrůst ještě rychleji. Ve hře je dokonce varianta, že by se airbus pořídil z peněz, které ministerstvo nestihne vyčerpat v letošním roce. Nákup by se tak mohl dojednat spolu se smlouvou na další servis současných dvou letounů, kterou ministerstvo potřebuje v nejbližší době podepsat s konsorciem Airbus. Ostatně Stropnického náměstek pro akvizice Bohuslav Dvořák již kvůli tomu absolvoval se zástupci firmy první jednání.

Vladimír Šnídl

 

Právě se děje

Další zprávy