Nabízíme vám první díl zápisníku, který pro vás bude z dějiště filmového festivalu v Cannes psát publicista Šimon Šafránek.
.....
Kdo je na festivalu nejdůležitější? Hvězdy? Režiséři? Producenti? Ani jeden z nich by tu nebyl, kdyby neexistovaly firmy, které filmy prodávají, tedy „sales“.
Prodejci nakupují filmy od producentů a nabízejí je distributorům. Jsou tím pravým klíčem k tomu, jak ukázat film mezinárodnímu publiku, ale zároveň působí jako síto pro festivalové šéfy. Nebo jako trychtýř, jak říká Ivo Andrle z české distribuce Aerofilms.
Vždyť hned pět z dvaceti filmů v letošní soutěži zastupuje francouzská společnost Wild Bunch! Jakýkoli neznámý filmový producent se může zařadit do fronty téměř 1900 filmů, z nichž Thierry Frémaux vybere hrst soutěžících, ale s prodejcem to jde snadněji. Na canneském filmovém trhu jsou jich stovky. Jenže jenom pár z nich má ve světě velké jméno, které spíše než s tradicí souvisí s tím, kdo jim šéfuje, kdo určuje směr.
Velká trojka
Za úspěchem zmíněné Wild Bunch stojí ostrý hoch Vincent Maraval. Na jedné straně jde po náročných rumunských filmech jako 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, ovšem v Cannes vyhrál i s dokumentem Fahrenheit 9/11, v Benátkách zase kraloval s Wrestlerem od Darrena Aronofskyho. Letos v Cannes zastupuje Wild Bunch krvavou novinku Nicolase Windinga Refna Only God Forgives s Ryanem Goslingem nebo vyleštěný portrét dospívající dívky Young and Beautiful od Francoise Ozona.
Asi největším Maravalovým úspěchem pak bylo, že ve spolupráci s Harveym Weinsteinem dotlačil němý a černobílý kus The Artist k Oscarovi za nejlepší film.
Právě Weinstein je další těžkou váhou branže – vždyť je to muž, který světu objevil Quentina Tarantina, jemuž obratným lobbingem získal Zlatou canneskou palmu za Pulp Fiction, když například oslavné recenze filmu nechal namnožit a poslat do pokojů porotců ještě předtím, než šli na večerní projekci.
Třetím králem nezávislého filmového prodeje je zakladatel společnosti Match Factory, Michael Weber. Má prsty v odvážných, artových kusech, které vítězí zejména v Berlíně (Grbavica, Mléko strachu, Med), ale se Strýčkem Búnmím slavil Zlatou palmu. Letos je jejich hlavním canneským titulem novinka Ariho Folmana (Valčík s Bašírem) The Congress na motivy knihy Stanislawa Lema. Napůl hraný a napůl animovaný film vypráví o stárnoucí herečce, která se nechá zdigitalizovat, aby mohla být na plátně navždy. Krásná a mladá.
Šimon Šafránek