Kuala Lumpur – Pátrání po malajsijském letadle, které zmizelo před více než dvěma týdny s 239 lidmi na palubě, přineslo první výsledek.
Pro rodiny pasažérů a posádky smutný. Na základě analýzy dat ze satelitů je jasné, že Boeing 777 se zřítil do Indického oceánu jihozápadně od australského města Perth.
Z prohlášení malajsijského premiéra Najiba Abdula Razaka také vyplynulo, že stroj letěl po posledním kontaktu s pozemními dispečery ještě sedm hodin.
Několik otázek přesto zůstává nezodpovězených. A možná i zůstane.
Nabízíme vám formou otázek a odpovědí, jaké záhady let MH370 stále ještě obestírají.
1) Proč letoun mířící do Pekingu změnil kurs a místo na sever letěl na jih?
Zatím nevíme. Experti se kloní k názoru, že letoun buď někdo unesl, anebo trasu změnila sama posádka. Technická závada je méně pravděpodobná, ale experti nevylučují nic. Je například možné, že poklesl tlak v kabině a piloti upadli do bezvědomí.
2) Proč se stroj zřítil do moře?
Pravděpodobně mu došlo palivo, ale nelze to říci s absolutní jistotou. Poslední signál zachytil satelit v 8:11 ráno 8. března.
3) Kam mohlo letadlo směřovat, pokud ho někdo řídil?
Toť skutečně otázka, protože oním směrem už leží jen jižní pól a oblast, kde se boeing zřítil, patří mezi nejodlehlejší místa planety. Dokonce i nákladní lodě tudy jen zřídkakdy proplouvají.
4) Jak složité bude najít trosky letadla?
Prohledávaná oblast je rozsáhlá, ale v řádu dnů nebo týdnů pravděpodobně bude možné vrak s pomocí průzkumných letadel a lodí najít. Podle Australanů jsou ale trosky rozesety na ploše několika stovek kilometrů.
5) Bude možné z černých skříněk zjistit, co se stalo?
Letoun patrně leží v hloubce několika, možná až pěti, kilometrů. Vyzvednout černé skříňky bude obtížné. Například po pádu letadla Air France do Atlantiku v roce 2009 se je podařilo vyzvednout až téměř po dvou letech. Černé skříňky vysílají signál, aby bylo možné je nalézt, ale maximálně třicet dní.
6) Jsou v podezření íránští pasažéři, kteří letěli na falešné pasy?
Ne, podle vyšetřovatelů neměli nic společného s žádnou teroristickou skupinou. Pouze chtěli emigrovat do Evropy.
7) Je možné, že za změnou kursu a letem do neznáma jsou piloti?
Malajsijský ministr dopravy prohlásil, že je považuje za nevinné, pokud se neprokáže opak. Každopádně kapitán letadla Zaharí Ahmad Šáh měl doma letecký simulátor, kde cvičil přistání na některých ostrovech v Indickém oceánu, a některá data z přístroje nedávno smazal.
Poslední slova "Dobře, dobrou noc", zaznamenaná z kokpitu v čase 1:18 - 1:19, pronesl druhý pilot Farík Abdal Hamíd.
8) Mohlo nějakou roli hrát počasí?
V oblasti nebyla žádná bouře ani silný vítr.