Země, kde nemají rádi čokoládu. Snědí 2 tyčinky za rok

ČTK ČTK
21. 2. 2013 15:30
Čokoláda je cizí chuťovým buňkám obyvatel, nadnárodní kolosy s tím mnoho nezmůžou
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Peking - Na čínské výstavě Michelangelův David stojí hrdě nedaleko Eiffelovy věže, z jedné strany mu dělá společnost Velká zeď a z druhé terakotová armáda - to všechno vyrobené z čokolády.

Tato jedlá exhibice dokazuje nejen to, jak moc se prodejci sladkostí snaží proniknout na trh nejlidnatější země světa, ale také to, jak obrovské úsilí je to stojí, napsala agentura AFP.

Stále bohatší čínští zákazníci nadšeně přijali světové trendy od kávy po hollywoodské filmy či chytré telefony a Čína se stala největším trhem na světě pro zboží sahající od piva po automobily.

Ovšem čokolády průměrný Číňan, který po sladkostech moc neprahne nebo na ně není zvyklý, zkonzumuje jen 100 gramů ročně, což odpovídá zhruba dvěma tyčinkám Snickers.

V porovnání s tím Japonci jedí jedenáctkrát větší množství čokolády, Američané čtyřiačtyřicetinásobek a Němci dokonce dvaaosmdesátkrát více.

"Čokoládový trh v Číně je stále v plenkách a je v nich dokonce i 30 let poté, co se tato země otevřela světu," říká odborník na toto odvětví Lawrence Allen. Čokoláda podle jeho slov byla "naprosto cizí chuťovým buňkám obyvatel Číny".

Kávu už pijí

Celkový maloobchodní prodej v Číně stoupal během posledních pěti let průměrně o 17 procent ročně a trh s luxusním zbožím má podle předpokladů růst do konce desetiletí dokonce o 20 procent ročně. V porovnání s tím nárůst prodeje čokolády odhadovaný do roku 2015 o deset procent vypadá hodně vlažně.

Ale Allen i další experti jsou optimističtí a věří, že téhle laskomině se podaří zakořenit v Číně úměrně tomu, jak stoupá její dostupnost.

Raphael Wermuth, mluvčí švýcarského výrobce čokolády Barry Callebaut, se odvolává na způsob, jakým Čína přijala další západní zvyk - pití kávy. Tenhle trend se postupně stal tak oblíbený - spíše díky značnému počtu kaváren než samotné chuti kávy -, že se Čína příští rok má stát druhým největším trhem pro firmu Starbucks.

Čokoláda jako luxus

Mnohé společnosti se snaží vydělat na čínské zálibě v luxusu a dávání dárků tím, že propagují čokoládu jako elitní požitek, vybraný dárek a známku vkusu se světovým nádechem.

Italská značka Ferrero Rocher, která se na Západě proslavila svými reklamami odehrávajícími se na "velvyslanecké recepci", už druhý rok po sobě na čínském trhu zažívá nárůst a úspěch slaví i luxusní belgická značka Godiva. Ta na čínský trh uvedla nákladné dárkové sady vytvářené ke specifickým místním svátkům.

Při příležitosti čínského Nového roku, který letos připadl na 10. února, se stala bestsellerem Godivy dárková krabice s 18 kousky čokolády se vzorem hada, v jehož znamení nový rok je. Součástí její přitažlivosti je i vysoká cena - 488 jüanů (asi 1470 korun).

Vášeň k čokoládě se snaží rozdmýchat i jedlá čokoládová expozice Chocolate Wonderland, která mimo jiné nabízí letáčky vysvětlující, že i čokoláda - stejně jako například květiny - nese různé významy podle jednotlivých druhů.

Tmavá čokoláda prý říká obdarovanému: "Oceňuji tvého nezávislého ducha a doufám, že se mohu stát partnerem hodným tvé důvěry." A mentolová čokoláda údajně hlásá: "Jsi ideální milenka mých snů."

 

Právě se děje

Další zprávy