Z Pekingu do Šanghaje za 5 hodin. Supervlak vyráží

Petr Jemelka Petr Jemelka
13. 6. 2011 22:08
Rychlodráha spustí ostrý provoz do konce června. I přes obavy bezpečnostních expertů
Budoucnost je v rychlovlacích, věří čínští soudruzi.
Budoucnost je v rychlovlacích, věří čínští soudruzi. | Foto: Reuters

Peking - Rychlovlaky na nové železnici mezi Pekingem a Šanghají začnou vozit pasažéry do konce června.

"Technologie je pokročilá, kvalita spolehlivá a bezpečnost zaručená. Začneme do konce měsíce," řekl na pondělní tiskové konferenci náměstek čínského ministra železniční dopravy Chu Ja-tung.

Právě kvůli nákladnosti a pochybnostech o bezpečnosti byl ale projekt rychlovlaků, které mají urazit 1318 kilometrů dlouhou trasu mezi nejvýznamnějšími čínskými velkoměsty za 4 hodiny a 48 minut, v poslední době kritizován.

Jedna jízda vyjde na 410 až 1750 juanů (přibližně 1100 až 4500 korun), přičemž letenka stojí okolo 1300 juanů (téměř 3400 korun). Až dosud jezdil vlak z Šanghaje do Pekingu čtrnáct hodin.

Let bude sice rychlejší i nadále - trvá necelé dvě hodiny. Je ale třeba přičíst čas strávený odbavováním a riziko zpoždění nebo zrušení letu, které je v Pekingu a Šanghaji vzhledem k vytíženosti letišť poměrně vysoké.

Rychlost souprav na cestě mezi čínskými metropolemi bude kolísat mezi 250 až 300 kilometry v hodině. Výstavba rychlodráhy, jež vyšla na 33 miliard dolarů, přitom měla vlakům umožnit jezdit ještě o 80 kilometrů rychleji.

Vzhledem k obavám o bezpečnost a původně vyšším cenám lístků, kvůli nimž by cestující pravděpodobně dál upřednostňovali letadla, ale byla v dubnu snížena.

Tunel po Čínsku

Obavy o bezpečnost v nových vlacích trvají od února, kdy byl kvůli podezření z korupce odvolán ministr Liou Č'-ťün. Oficiálně musel skončit pro "hrubé porušení stranické disciplíny."

Jak napsal list The New York Times, tato formulace je eufemismem pro kolosální korupci a Liou se musel opravdu hodně provinit, protože v Číně není zvykem odvolávat funkcionáře na úrovni ministra tímto způsobem.

Podle neoficiálních informací měl dnes již bývalý ministr přijímat úplatky právě v souvislosti s výstavbou čínské rychlodráhy. O měsíc později vyšlo najevo, že fond stavební společnosti, z něhož byla konstrukce rychlodráhy financována, vytunelovaly. Zmizelo 187 milionů juanů.

20 tisíc kilometrů do roku 2020

Foto: Aktuálně.cz

Na konci minulého roku Číňané dokončili téměř 8500 kilometrů železnic pro rychlovlaky. Do konce chtějí překonat hranici 13 tisíc kilometrů a v roce 2020 se má síť rozrůst až na 20 tisíc kilometrů.

Přestože se zdá, že projekt usnadní, zrychlí a zpohodlní cestování mezi největšími byznys centry v zemi, podle kritiků by měl stát raději investovat do běžné železnice.

Provoz rychlovlaků je totiž podle ekonomického experta Čaa Ťiena z Univerzity Ťiao-tchung třikrát tak drahý. "Ještě žádné zemi na světě se jejích zavedení nevyplatilo," podotkl pro agenturu AFP.

 

Právě se děje

Další zprávy