Peking - Rychlovlaky na nové železnici mezi Pekingem a Šanghají začnou vozit pasažéry do konce června.
"Technologie je pokročilá, kvalita spolehlivá a bezpečnost zaručená. Začneme do konce měsíce," řekl na pondělní tiskové konferenci náměstek čínského ministra železniční dopravy Chu Ja-tung.
Právě kvůli nákladnosti a pochybnostech o bezpečnosti byl ale projekt rychlovlaků, které mají urazit 1318 kilometrů dlouhou trasu mezi nejvýznamnějšími čínskými velkoměsty za 4 hodiny a 48 minut, v poslední době kritizován.
Jedna jízda vyjde na 410 až 1750 juanů (přibližně 1100 až 4500 korun), přičemž letenka stojí okolo 1300 juanů (téměř 3400 korun). Až dosud jezdil vlak z Šanghaje do Pekingu čtrnáct hodin.
Let bude sice rychlejší i nadále - trvá necelé dvě hodiny. Je ale třeba přičíst čas strávený odbavováním a riziko zpoždění nebo zrušení letu, které je v Pekingu a Šanghaji vzhledem k vytíženosti letišť poměrně vysoké.
Rychlost souprav na cestě mezi čínskými metropolemi bude kolísat mezi 250 až 300 kilometry v hodině. Výstavba rychlodráhy, jež vyšla na 33 miliard dolarů, přitom měla vlakům umožnit jezdit ještě o 80 kilometrů rychleji.
Vzhledem k obavám o bezpečnost a původně vyšším cenám lístků, kvůli nimž by cestující pravděpodobně dál upřednostňovali letadla, ale byla v dubnu snížena.
Tunel po Čínsku
Obavy o bezpečnost v nových vlacích trvají od února, kdy byl kvůli podezření z korupce odvolán ministr Liou Č'-ťün. Oficiálně musel skončit pro "hrubé porušení stranické disciplíny."
Jak napsal list The New York Times, tato formulace je eufemismem pro kolosální korupci a Liou se musel opravdu hodně provinit, protože v Číně není zvykem odvolávat funkcionáře na úrovni ministra tímto způsobem.
Podle neoficiálních informací měl dnes již bývalý ministr přijímat úplatky právě v souvislosti s výstavbou čínské rychlodráhy. O měsíc později vyšlo najevo, že fond stavební společnosti, z něhož byla konstrukce rychlodráhy financována, vytunelovaly. Zmizelo 187 milionů juanů.
20 tisíc kilometrů do roku 2020
Na konci minulého roku Číňané dokončili téměř 8500 kilometrů železnic pro rychlovlaky. Do konce chtějí překonat hranici 13 tisíc kilometrů a v roce 2020 se má síť rozrůst až na 20 tisíc kilometrů.
Přestože se zdá, že projekt usnadní, zrychlí a zpohodlní cestování mezi největšími byznys centry v zemi, podle kritiků by měl stát raději investovat do běžné železnice.
Provoz rychlovlaků je totiž podle ekonomického experta Čaa Ťiena z Univerzity Ťiao-tchung třikrát tak drahý. "Ještě žádné zemi na světě se jejích zavedení nevyplatilo," podotkl pro agenturu AFP.