Vědci: Pozor na moře, můžete tam chytit i choleru

Petr Jemelka Petr Jemelka
24. 7. 2012 22:00
Ve stále teplejších mořích se rodí nebezpečné bakterie

Londýn - Oceánografové rozšířili seznam toho, co všechno může lidstvu způsobit globální oteplování.

Ohřívání vody ve světových mořích podle nich vede k přemnožení bakterií způsobujících řadu onemocnění, od střevní chřipky až po choleru.

Výrazně vyšší počet bakterií rodu Vibrio, kterým se za normálních okolností daří jen v tropických oblastech, už byl zaznamenán v Baltském moři na severu Evropy, ale i na dalších místech po celém světě.

Souvislost mezi oteplováním mořské vody a hrozbou epidemií objevil mezinárodní tým odborníků z Finska, Spojených států, Španělska a Velké Británie. Závěry studie publikoval odborný magazín Nature Climate Change.

Teplota vody v Baltském moři stoupne každý rok téměř o desetinu stupně Celsia, přičemž výskyt bakterií vzroste o 200 procent. Pokud to tak půjde dále, bude sever Evropy brzy řešit vážný problém.

Balt se otepluje nejrychleji na světě

"Nárůst případů (bakteriálních onemocnění) v posledních letech prokazuje souvislost se změnami klimatu a šíření infekcí," potvrdil agentuře Reuters jeden z autorů studie Craig Baker-Austin z britského Centra pro rybolov, životní prostřední a akvakulturu.

Baltské moře.
Baltské moře. | Foto: Aktuálně.cz, Roman Staněk

Zaměření vědců na Baltské moře není náhodné. Otepluje se totiž nejrychleji na světě. V období 1982 - 2010 se teplota vody každoročně ohřála o 0,063 - 0,078 stupně Celsia.

"Pokud víme, je Baltské moře nejrychleji se oteplujícím ekosystémem na Zemi," cituje server NBC News ze zprávy vědeckého týmu.

Na vině není jen samotné zvyšování teploty vody. Kromě tepla potřebují nebezpečné bakterie rovněž sladší vodu. A i té se jim dostává díky změnám klimatu. Častější deště totiž v oblastech ředí vodu víc, než tomu bylo dřív.

Přemnožení bakterií v důsledku změn klimatu už zaznamenali také v Chile, Peru, Izraeli, USA a ve Španělsku.