Vědci našli "sebevražednou" planetu. Spěje k zániku

Martin Novák Martin Novák
27. 8. 2009 7:42
WASP-18b obíhá příliš blízko kolem své hvězdy

Washington - Astronomům se podařilo objevit svéráznou planetu, která se nejspíš stane novou inspirací pro tvůrce a režiséry katastrofických filmů.

Obíhá kolem své hvězdy tak blízko, že do ní v budoucnosti buď narazí, nebo bude ještě předtím rozervána na kusy. Katastrofa se každopádně zdá nevyhnutelná.

Informují o tom časopis Nature a agentura Associated Press. Píší o sebevražedné planetě či planetě "kamikaze"

Vzdálenost planety WASP-18b, jak je pracovně nazvána, od její hvězdy je padesátkrát kratší než vzdálenost Země od Slunce, tedy zhruba tři miliony kilometrů.

Přitom je ale mnohonásobně větší, zruba desetkrát větší než Jupiter. Od Země je vzdálena přes 325 světelných let.

Foto: Reuters

"Planeta pracuje na své vlastním zničení. Možná bude existovat ještě třeba milion let, ale je to pomalá smrt," uvedl profesor Keele University v Británii Coel Hellier. WASP-18b objevily teleskopy, umístěné na Kanárských ostrovech a v Jihoafrické republice.

Podle astronoma Douglase Hamiltona z univerzity v Marylandu v USA ale bude třeba dalších několik let zkoumání, aby se "sebevražedná" hypotéza potvrdila.

"Je možné, že fyzikální propočty, se kterými astronomové pracují, se mohou ukázat jako chybné," tvrdí Hamilton.

Podle něj se podobný objev, jako je tento, podaří astronomům jednou za život. "Za nějakých pět deset let už bychom měli vědět jistě, zda planeta směřuje ke zničení svojí hvězdou či ne," cituje jej server ScienceNOW.

Vědci si od objevu a dalšího sledování osudu planety slibují nové poznatky, týkající se gravitace.