Vědci našli novou částici, může jít o Higgsův boson

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
4. 7. 2012 12:16
Takzvaná "božská částice" by měla vysvětlit, jak získaly ostatní částice hmotnost
Simulované uvolnění a pak zánik tajuplné částice Higgsův boson, jak by vše mělo probíhat v novém urychlovači. | Foto: CERN

Melbourne/Londýn - Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici.

Pokud se to prokáže, půjde podle mnohých o jeden z objevů století. Higgsův boson, po němž vědci pátrají desítky let, je totiž jedním ze základních stavebních kamenů současné fyziky, protože by měl vysvětlovat, jak ostatní částice získaly hmotnost.

"Mohu potvrdit, že byla objevena částice, která odpovídá teorii Higgsova bosonu," řekl Reuters britský fyzik John Womersley.

O objevu částice informovali v Ženevě zástupci obou výzkumných týmů, které se nezávisle na sobě snaží dokázat existenci Higgsova bosonu za pomocí experimentů ve velkém hadronovém urychlovači (LHC) pod švýcarsko-francouzskou hranicí.

Nová částice podle nich odpovídá teorii Higgsova bosonu, zda jde ale skutečně o něj, nebo o jinou částici, ukážou až další pokusy. Ty by také měly ozřejmit vlastnosti této částice.

Svět se bez Higgsova bosonu nezboří

Výzkumný tým CMS částici našel v energetické hladině těsně nad 125 gigaelektronvolty (GeV), což podle BBC znamená, že je asi 133krát těžší než proton. Kombinací dat získali vědci výsledek na úrovni 4,9 sigma. Ta ukazuje pravděpodobnost náhodné fluktuace pozadí, tedy chyby, v poměru jedna ku dvěma milionům.

O objevu přitom částicoví fyzikové mluví v případě, že výsledek přesáhne úroveň 5 sigma, tedy když je pravděpodobnost chyby menši než jedna ku 3,5 milionu. Podle mluvčího týmu CMS jsou tak výsledky sice předběžné, ale jasně ukazují na novou částici.

K podobným závěrům dospěl i druhý výzkumný tým ATLAS, jehož data ukazují na novou částici na hladině okolo 126 gigaelektronvoltů. Výsledek je přitom podle BBC na úrovni 5 sigma.

Profesor Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR považuje oba experimenty za "přesvědčivé svědectví, že existuje částice asi 133krát těžší než proton".

Zda jde ale opravdu o Higgsův boson, bude podle něj třeba prokázat dalším zkoumáním. "Kdyby se existence Higgsova bosonu potvrdila, znamená to, že teorie, kterou máme, je velice přesná po všech stránkách. Představovalo by to vyvrcholení více než čtyřicetileté etapy. Ale když to Higgsův boson nebude, svět se nezboří."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Svatý grál fyziky

Existenci částice, které se pro její význam někdy také přezdívá "božská", předpověděl v roce 1964 britský fyzik Peter Higgs, který teorii rozpracoval s Philipem Andersonem.

Boson, po němž vědci pátrají v urychlovači částic pod švýcarsko-francouzskou hranicí, v současném modelu vysvětluje, jak ostatní částice získaly hmotnost.

Pokud by základní částice hmotnost nezískaly, vesmír by dnes vypadal zcela jinak. Částice by bez hmotnosti létaly vesmírem rychlostí světla a nikdy by se nevytvořily atomy, z nichž pak vznikaly hvězdy a planety.

Babiš se má podle soudu omluvit za své výroky senátorovi Wagenknechtovi

Premiér Andrej Babiš (ANO) se má omluvit senátorovi Lukáši Wagenknechtovi (za Piráty) za výroky, že je psychopat, udavač a připravil ČR o 800 milionů korun, rozhodl v pátek Okresní soud Praha-západ. Wagenknecht, který byl náměstkem, když Babiš vedl ministerstvo financí, to uvedl na twitteru. Premiér si za svými výroky stojí a plánuje se odvolat, sdělil ČTK v textové zprávě.

Soud vyhověl žalobě na ochranu osobnosti, Babiš je povinen písemnou omluvu zaslat do tří dnů poté, co rozsudek nabude právní moci, uvedl Wagenknecht. Jeho asistentka Karolína Žďárská řekla ČTK, že písemné vyhotovení rozsudku by mělo být k dispozici do dvou týdnů. "Zatím nemáme písemné vyhotovení, takže neznáme argumenty soudu, ale za svými výroky si stojím, budu se odvolávat," reagoval Babiš.

Wagenknecht byl prvním náměstkem ministra financí od února 2014 do června 2015, kdy ho Babiš odvolal podle pozdějšího Wagenknechtova vyjádření bez udání důvodu. Wagenknecht se před tím dostal do sporu s tehdejší ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO), když jeho auditorský tým našel chyby v tendru na monitorovací systém evropských fondů.