Vědci našli novou částici, může jít o Higgsův boson

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
4. 7. 2012 12:16
Takzvaná "božská částice" by měla vysvětlit, jak získaly ostatní částice hmotnost
Simulované uvolnění a pak zánik tajuplné částice Higgsův boson, jak by vše mělo probíhat v novém urychlovači. | Foto: CERN

Melbourne/Londýn - Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici.

Pokud se to prokáže, půjde podle mnohých o jeden z objevů století. Higgsův boson, po němž vědci pátrají desítky let, je totiž jedním ze základních stavebních kamenů současné fyziky, protože by měl vysvětlovat, jak ostatní částice získaly hmotnost.

"Mohu potvrdit, že byla objevena částice, která odpovídá teorii Higgsova bosonu," řekl Reuters britský fyzik John Womersley.

O objevu částice informovali v Ženevě zástupci obou výzkumných týmů, které se nezávisle na sobě snaží dokázat existenci Higgsova bosonu za pomocí experimentů ve velkém hadronovém urychlovači (LHC) pod švýcarsko-francouzskou hranicí.

Nová částice podle nich odpovídá teorii Higgsova bosonu, zda jde ale skutečně o něj, nebo o jinou částici, ukážou až další pokusy. Ty by také měly ozřejmit vlastnosti této částice.

Svět se bez Higgsova bosonu nezboří

Výzkumný tým CMS částici našel v energetické hladině těsně nad 125 gigaelektronvolty (GeV), což podle BBC znamená, že je asi 133krát těžší než proton. Kombinací dat získali vědci výsledek na úrovni 4,9 sigma. Ta ukazuje pravděpodobnost náhodné fluktuace pozadí, tedy chyby, v poměru jedna ku dvěma milionům.

O objevu přitom částicoví fyzikové mluví v případě, že výsledek přesáhne úroveň 5 sigma, tedy když je pravděpodobnost chyby menši než jedna ku 3,5 milionu. Podle mluvčího týmu CMS jsou tak výsledky sice předběžné, ale jasně ukazují na novou částici.

K podobným závěrům dospěl i druhý výzkumný tým ATLAS, jehož data ukazují na novou částici na hladině okolo 126 gigaelektronvoltů. Výsledek je přitom podle BBC na úrovni 5 sigma.

Profesor Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR považuje oba experimenty za "přesvědčivé svědectví, že existuje částice asi 133krát těžší než proton".

Zda jde ale opravdu o Higgsův boson, bude podle něj třeba prokázat dalším zkoumáním. "Kdyby se existence Higgsova bosonu potvrdila, znamená to, že teorie, kterou máme, je velice přesná po všech stránkách. Představovalo by to vyvrcholení více než čtyřicetileté etapy. Ale když to Higgsův boson nebude, svět se nezboří."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Svatý grál fyziky

Existenci částice, které se pro její význam někdy také přezdívá "božská", předpověděl v roce 1964 britský fyzik Peter Higgs, který teorii rozpracoval s Philipem Andersonem.

Boson, po němž vědci pátrají v urychlovači částic pod švýcarsko-francouzskou hranicí, v současném modelu vysvětluje, jak ostatní částice získaly hmotnost.

Pokud by základní částice hmotnost nezískaly, vesmír by dnes vypadal zcela jinak. Částice by bez hmotnosti létaly vesmírem rychlostí světla a nikdy by se nevytvořily atomy, z nichž pak vznikaly hvězdy a planety.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Čtyřiačtyřicetiletý bek Chára pokračuje v NHL, dohodl se s Islanders

Čtyřiačtyřicetiletý slovenský obránce Zdeno Chára bude i nadále působit v NHL, kde se dohodl na roční smlouvě s New York Islanders. Vítěz Stanleyova poháru z roku 2011 s Bostonem se chystá na 24. sezonu v nejlepší lize světa. Loni 205 centimetrů vysoký rodák z Trenčína opustil po 14 letech Boston, kde byl kapitánem, a zamířil do Washingtonu.

V minulé sezoně měl Chára základní příjem 795 tisíc dolarů a na bonusech si mohl vydělat dalších až 730 tisíc dolarů. Islanders, kde začal v roce 1997 svou kariéru v NHL, finanční podmínky jeho kontraktu nezveřejnili. Klub z Long Islandu jej draftoval v roce 1996 ve třetím kole na 56. pozici.

Sedminásobný účastník Utkání hvězd a držitel Norris Trophy pro nejlepšího obránce z roku 2009 hrál také za Ottawu. S 1608 zápasy v NHL je Chára 13. v historickém pořadí a v nadcházející sezoně by se mohl posunout až na 7. místo před Marka Recchiho (1652 utkání).

V minulém zkráceném ročníku kvůli pandemii koronaviru si Chára v základní části připsal za Washington v 55 zápasech 10 bodů za dvě branky a osm asistencí. V pěti duelech play off nebodoval. Celkově v NHL nasbíral 666 bodů (207+459). V bojích o Stanleyův pohár sehrál rovných 200 utkání a zaznamenal 70 bodů (18+52).

Pozůstalým po civilistech zabitých při útoku USA v Kábulu omluva nestačí

Omluva nestačí, řekl v sobotu Afghánec Ímal Ahmadí, který při útoku americké armády v Kábulu přišel na konci srpna o deset příbuzných. Pentagon původně útok bezpilotního letadla vydával za akci proti autu s atentátníky, v pátek se ale omluvil a přiznal, že zemřelo deset civilistů. Mezi oběťmi útoku z 29. srpna byla i tříletá Ahmadího dcera. Z deseti mrtvých bylo sedm dětí.

Střela z bezpilotního letounu zasáhla auto Ahmadího bratra. Rodina požádala Washington, aby incident vyšetřil a aby byli potrestáni vojáci, kteří jsou za incident zodpovědní.

"Omluva nám nestačí, Spojené státy by měly najít toho, kdo to udělal," řekl Ahmadí. Rodina podle něj také bude požadovat finanční odškodné a převoz několika členů do jiné země, kterou Ahmadí ale neupřesnil.

Zabitý řidič a Ahmadího bratr pracoval delší dobu pro americkou humanitární organizaci. Americká média hned po útoku uváděla, že mrtví jsou civilisté a že nic nepodporuje tvrzení Pentagonu o tom, že v autě byly výbušniny. Raketa auto zasáhla, když řidič vjížděl na příjezdovou cestu k domu a děti se rozběhly řidiče přivítat.