V Drážďanech se částečně zřítil důležitý most přes Labe. Nikdo nebyl zraněn

ČTK ČTK
Aktualizováno 11. 9. 2024 18:22
V saské metropoli Drážďanech se ve středu nad ránem zřítila část mostu Carolabrücke přes Labe. Zasažena byla stezka pro pěší, cyklostezka i tramvajová kolej, informovala agentura DPA. Neštěstí si nevyžádalo žádná zranění, ale čekají se dopravní komplikace v ranní špičce. Policie zatím předpokládá, že šlo o neštěstí, cizímu zavinění dosud nic nenasvědčuje, uvedl podle DPA mluvčí policie.
Zřícení, k němuž došlo kolem 3:00, postihlo jižní polovinu mostu. Podle hasičů se i na předmostí na straně drážďanského starého města vytvořila metrová trhlina.
Zřícení, k němuž došlo kolem 3:00, postihlo jižní polovinu mostu. Podle hasičů se i na předmostí na straně drážďanského starého města vytvořila metrová trhlina. | Foto: Reuters

Místní úřady uvádějí jako možnou příčinu zřícení mostu korozi. Hasiči upozorňují, že by mohly spadnout i další části silně poškozené stavby, obávají se, že trosky mostu budou v řece během očekávaných prudkých lijáků působit jako hráz, což by mohlo vést k zatopení centra saské metropole.

Sasko se proto ve středu prostřednictvím Mezinárodní komise pro ochranu Labe obrátilo na Česko se žádostí, aby dočasně snížilo průtok. Ministr zemědělství Marek Výborný ale na tiskové konferenci v Praze uvedl, že Česko nemůže Sasku vyhovět, vodohospodáři naopak průtok v Labi zvýší, aby uvolnili kapacitu pro zachycení vody po případných extrémních srážkách.

Podle DPA je Carolabrücke jedním z důležitých dopravních mostů ve východoněmeckém městě. Drážďanští hasiči uvedli, že most se zřítil v délce 100 metrů. Poškozena byla i dvě potrubí pro rozvod teplé vody. "Na celém území města momentálně nefunguje dálkové vytápění," potvrdili hasiči. Kvůli vytékající vodě byly zcela zaplaveny části nábřežní ulice Terrassenufer. Hasiči se zároveň obávají, že by se mohly zřítit i další části silně poškozeného mostu.

Drážďanští hasiči uvedli, že most se zřítil v délce 100 metrů.
Drážďanští hasiči uvedli, že most se zřítil v délce 100 metrů. | Foto: Reuters

Podle dosavadních zjištění si neštěstí nevyžádalo žádná zranění. Drážďanský dopravní podnik uvedl, že po mostě zrovna nejela žádná tramvaj. Po mostě přitom jezdí ve všední dny i v noci každou hodinu tramvajové linky 3 a 7.

Zřícení, k němuž došlo kolem 3:00, postihlo jižní polovinu mostu. Podle hasičů se i na předmostí na straně drážďanského starého města vytvořila metrová trhlina.

Policisté byli na místě záhy po kolapsu. "K nám přišlo první hlášení krátce po 03:00. Byli to naši kolegové, kteří 50 metrů odtud zajišťovali ochranu synagogy," uvedl mluvčí policie Thomas Geithner. "Popsali to jako velký, silný hluk. Zem se otřásla," řekl mluvčí.

Podle Geithnera jde nyní o to najít příčinu zřícení. Pokud by se ukázalo, že se někdo dopustil chyby, bylo by zahájeno trestní řízení. "Ale takové indicie v tuto chvíli nemáme," dodal.

Hasiči se obávají, že by se mohly zřítit i další části silně poškozeného mostu. "Počítáme s tím, že by se mohly zřítit další části mostu," řekl dnes ráno mluvčí hasičů a znovu vyzval lidi, aby se k mostu nepřibližovali. U mostu a na mostě by podle něj mohli přijít o život.

Příčina uvolnění částí mostu je zatím neznámá. Jeho okolí bylo uzavřeno. Hasiči vyzvali obyvatele, aby se oblasti vyhnuli a nepřekáželi v práci zásahovým jednotkám. Odkláněny jsou tramvaje i automobilová doprava.

Most pochází z dob komunistické Německé demokratické republiky, uvedla DPA. Podle expertů mohla k jeho zřícení přispět koroze. Právě zřícená část mostu měla být příští rok rekonstruována, zatímco ostatní části byly po rekonstrukci otevřeny v březnu.

Drážďany se potýkaly se špatným stavem mostu několik let. Proto byly mostní tahy A a B už sanovány. "Že je stav mostního tahu C tak špatný, že by mohlo dojít ke zhroucení, nebylo možné předvídat," řekl šéf drážďanského silničního úřadu Holger Kalbe, který také hovořil o možné korozi v důsledku masivního používání posypového chloridu v dobách NDR.

V Evropě zůstává v povědomí pád mostu v Janově ze 14. srpna 2018, který se stal nejhorším neštěstím svého druhu v moderních evropských dějinách. Za bouřky a deště se tehdy do 45 metrové hloubky zřítila dvousetmetrová část Morandiho mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů. Spolu s vozovkou spadly na dole ležící skladiště a železniční trať a do rozvodněné řeky Polcevery více než tři desítky osobních a nákladních aut. Při kolapsu zahynulo 43 lidí, dalších 16 přežilo s různě vážnými zraněními.

V Německu se v prosinci 2015 zřítil most Friesenbrucke přes řeku Emži, když do něj narazila nákladní loď a zničila střední, otevírací část mostu, při neštěstí nebyl nikdo zraněn. Po srážce s lodí se v roce 1966 zřítil i padací most Heiligenstedten ve Šlesvicku-Holštýnsku.

Podobný případ se stal letos v únoru i v Číně, když do mostu v čínské provincii Kuang-tung narazila velká loď a část mostní konstrukce se i s autobusem a několika auty zřítila do vody, zahynulo pět lidí. V březnu se v Baltimoru na východě USA zřítila část čtyřproudového mostu poté, co do jednoho z pilířů narazila nákladní loď.

V Česku se na začátku prosince 2017 nečekaně zřítila Trojská lávka, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce.

Mohlo by vás zajímat: Lidstvo klopýtá a množí se vyhrocené názory. Ať se lidi raději poučí, tvrdí Tata Bojs

Spotlight moment: Proč se Tata Bojs vyhýbají politickým tématům? | Video: Tým Spotlight
 

Právě se děje

Další zprávy