Bódhgája - Korupce, drancování svatých relikvií a nezdravá náboženská rivalita se vznáší nad místem, kde podle legendy před 2500 lety dosáhl Buddha osvícení.
Pro buddhisty je Bódhgája ve východní Indii jedním z nejposvátnějších míst na zemi. Buddhistické svaté texty ji nazývají "středem světa". Každoročně sem zavítají stovky tisíc poutníků i turistů, kteří si nenechají ujít návštěvu chrámu Mahabodhi.
Přímo u chrámu se tyčí ztepilý fíkovník posvátný (Ficus religiosa), který má být přímým potomkem stromu, pod kterým měl Buddha v šestém století před naším letopočtem dosáhnout stavu osvícení či jak říkají buddhisté - nirvány.
Jenže s turisty a poutníky přicházejí velké peníze. A s penězi se objevují také obvinění, která s posvátnými myšlenkami nemají nic společného.
Kam zmizely zisky z prodeje opadaných listů?
Místní mniši totiž tvrdí, že z darů turistů, které mají financovat provoz a opravy chrámu, se záhadně vypařily tisíce dolarů. Někdo také uřezal část posvátného stromu a prodal jej do Thajska. Podle mnichů chybí i některé ze starodávných náboženských relikvií.
Svatyně ve státě Bihár je posvátná také pro hinduisty. Mnoho hinduistů uznává Buddhu jako převtělení boha Višny. Právě jeden z hinduistických mnichů Arup Brahmačárí zahájil kampaň, která chce na nekalé praktiky na tomto posvátném místě upozornit.
"Nebojuji proto, že jsem hinduista, ale proto, že miluji Boha," uvedl pro agenturu Reuters. "Buddha byl božím synem a někdo se teď velmi špatně chová k jeho pozůstalosti."
Chrám stojí na půdě vlastněné už po mnoho staletí nedalekým hinduistickým klášterem. Veškeré aktivity s ním spojené má na starosti výbor, ve kterém mají hinduisté nad buddhisty početní převahu.
Ani jedna náboženská skupina však není z obliga. Obvinění padlo jak na mocného bývalého správce výboru - hinduistu, tak na bývalého nejvyššího buddhistického mnicha v klášteře.
Podle policejní zprávy měl nejvyšší mnich svým podřízeným přikázat, aby usekli "významnou část" stromu a zanesli jej do jeho domu. Obvinění měli také přikazovat mnichům, aby lístky, které ze stromu spadly, prodávali turistům. Zisk si pak měli nechat pro sebe.
Podle obviněného hinduisty však byla zmizelá větev odstraněna už v roce 1978. Veškerá obvinění proto považuje za politicky motivovaná. Objevila se totiž v době, kdy jeho politická strana ztratila v Biháru moc.
Posvátná větev za 27 milionů korun
Hlavní stúpa chrámu, který byl postaven před 1500 lety a je zapsán na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO je vysoká 55 metrů. Právě zde se měl Siddhárta Gótáma, jak zní civilní jméno Buddhy, stát Probuzeným.
Uvnitř, před obří zlatou sochou Buddhy, se modlí poutníci z Japonska, Srí Lanky, Číny nebo Thajska. Nechybí ani buddhisté ze Západu. Někteří se procházejí po nádvoří a sbírají spadlé lístky z obřího stromu.
Oděn v bílém rouchu, bosý a s bradkou, ukazuje Brahmačárí, kde přesně posvátný strom přišel o jednu ze svých větví. Jinde zase poukazuje na prázdná místa, kde podle něj ještě donedávna stály sošky Buddhů.
"Prodali jej do Thajska za 60 milionů rupií (asi 27 milionů korun)," říká muž o údajném obchodu s částí stromu a neopomene dodat, že už jej někdo za jeho aktivity dvakrát zbil. Dostal také několik výhrůžných telefonátů, ve kterých mu neznámí lidé hrozili smrtí. "Vláda se o to nezajímá. Nikdo mě neposlouchá. Mám už plné zuby psaní dopisů."
Čtěte také: Obří sochy Buddhů odkryly nové tajemství
Ke svému boji však už získal také důležité spojence z řad buddhistických mnichů z mnoha klášterů v Bódhgájá. Duchovní si stěžují, že chrám ze svých zisků nepodporuje místní školy a nemocnice. "Peníze tam přicházejí, ale kam potom míří, to je záhada," říká Brahmačárí.
Jitendra Šrívástáva, hinduistický vedoucí výboru chrámu od doby, kdy skandál propukl a kdy předchozímu výboru vypršel mandát, uvádí, že mezi podezřelými jsou všichni minulí zástupci výboru.
"Velká část peněz byla vložena do zkrášlení chrámu, aby získal svůj světový věhlas," tvrdí Šrívástáva. Za jeho vedení se už žádná podezření z korupce neobjevila. Přesto se ani on nevyhne kritice. Buddhistickou svatyni by totiž měli vést buddhisté, ozývá se stále hlasitěji.
Šrívástáva to však odmítá: "Zloděj může být jak hinduista, tak buddhista. Zloděj je zloděj, ten je bez víry."