Tokio - Desítky tisíc Japonců, kteří od března kvůli úniku radiace z jaderné elektrárny Fukušima žili v neustálém strachu z evakuace, si mohou oddychnout. Úřady oznámily, že v září zruší stav nebezpečí, který v okruhu dvaceti až třiceti kilometrů od atomového vraku platí i pět měsíců po havárii.
Hodnoty radiace klesají a nebezpečí pominulo, tvrdí.
Podle odhadů, na něž se odvolává BBC, zůstalo v nebezpečné zóně navzdory evakuaci asi 30 tisíc lidí. Úřady doufají, že se k nim brzy přidá i dalších zhruba 25 tisíc Japonců, kteří své domovy po nejhorší katastrofě v poválečné historii Japonska opustili.
Přesvědčit je má mimo jiné nová píseň. Radostná óda na Fukušimu, kterou složil jeden japonský učitel.
Těžký návrat
Všechny obyvatele prefektury Fukušima čeká každopádně nelehký úkol. Musejí vylidněným, zničeným městům a obcím vrátit život.
Oživení Fukušimy ale zásadně komplikuje strach spotřebitelů z jiných částí Japonska z tamních zemědělských produktů. Hysterii ještě přiživily červencové zprávy, že se ve fukušimském hovězím mase a kravském mléku objevily mírně zvýšené hodnoty radiace.
Bojkot fukušimského zboží pak umocnily zprávy ekologické organizace Greenpeace, která v úterý přišla s tím, že naměřila zvýšenou radiaci i v rybách pochytaných pětapadesát kilometrů od pobřeží.
Obávané testy rýže
Zemědělci teď s napětím čekají na výsledky testů obilovin - zejména rýže. Ta totiž, spolu s mořskými produkty, patří k nejvýznamnějším plodinám fukušimské prefektury i celého Japonska.
Prozatím zkoušky, nařízené v sedmnácti prefekturách na východě země, žádnou kontaminaci neodhalily. Důležité budou ale ještě dodatečné testy, po sklizni.
Ke zboží přibalte píseň, radí vláda
Radnice města Fukušima se rozhodla bojovat proti hysterii z kontaminovaného zboží už zmiňovanou písní. Ta má zároveň podpořit vůli místních obyvatel "začít znovu".
"Žijte ve Fukušimě, milujte ji, nezanevřete na Fukušimu, veřte v ní, nebojte se," začíná nová propagační óda. Vláda farmářům ze zasažených oblastí radí, aby ji přibalovali k zásilkám svých produktů, a obměkčili tak spotřebitele.
Pro propagaci města a celé prefektury už nechala radnice vytisknout 100 tisíc kopií ve formátu A4 a distribuuje je do širokého okolí. Na propagačních materiálech jsou zobrazeny sezonní produkty, které se budou s měnícím se ročním obdobím obměňovat. Až uzraje, objeví se na nich například hroznové víno, jablka nebo hrušky.
Autorem ódy je dvaačtyřicetiletý středoškolský učitel japonštiny Rijotši Wago. Bezprostředně po březnové tragédii začal prostřednictvím Twitteru mezi své spoluobčany rozesílat povzbudivé zprávy, které se lavinovitě šířily a poskytly mnohdy zcela zlomeným obyvatelům morální podporu.
Wagova úsilí si všimly místní úřady a oslovily ho s žádostí, aby pomohl znovu - v době, kdy Fukušima bojuje o důvěru zákazníků. Učitel neváhal a text složil. "Vyslovuji jméno Fukušima, jsem na ni hrdý, předám ji svým dětem, obejmu ji a budu pro ni plakat," zní další sloka.
Zda píseň zabere a pomůže farmářům postavit se znovu na nohy, se teprve ukáže. Úřady tomu každopádně věří.