Payerne - Nový letoun na solární pohon, s nímž chtějí švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg příští rok obletět svět, úspěšně absolvoval první zkušební let.
Stroj Solar Impulse 2 s německým testovacím pilotem Markusem Scherdelem podnikl 2 hodiny a 17 minut dlouhý přelet nad středním Švýcarskem.
Podle autorů projektu jím potvrdil očekávané chování letadla. Termíny dalších zkušebních letů zatím nebyly stanoveny.
"Tento zahajovací let je důležitou etapou, která nás přibližuje k cestě kolem světa. Solar Impulse 2 zahrnuje hodně nových technologií, díky nimž je účinnější, spolehlivější a především lépe uzpůsobený k dlouhým letům," vysvětlil Borschberg. Stroj letěl ve výšce až 1670 metrů průměrnou rychlostí 55,6 kilometru v hodině.
Druhá generace
Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí - rovněž jednomístného - letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.
Solar Impulse 2 má dokonalejší lithiové baterie, které uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.
Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, což je o osm metrů více, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny - zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo Boeing 747 je stopadesátkrát těžší.
Ve vzduchu i několik dní
Borschberg před novináři při dubnovém představení stroje zdůraznil, že je nový letoun vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má i výkonnější elektromotory.
Poukázal také na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že bude muset letoun při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.
Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří "virtuální kopilot", který dokáže dřímajícího muže "za kniplem" probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.
Celá chystaná vzdušná pouť kolem světa je podle Borschberga rozplánována do 20 letových dnů, rozvržených do několika měsíců. Odstartovat má v březnu 2015 z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.