Rozhovor: Napětí kolem islámu v Evropě je nebezpečné

Martin Novák Martin Novák
14. 10. 2010 10:20
Francouzský orientalista a expert na islám Gilles Kepel varuje před odcizením evropských muslimů
Gilles Kepel.
Gilles Kepel. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Z vývoje soužití mezi původní a přistěhovaleckou muslimskou populací v Evropě mám obavy, řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz jeden z hostů letošního pražského setkání Fórum 2000, francouzský sociolog a orientalista Gilles Kepel.

Autor řady knih a jedna z předních autorit na islám se také domnívá, že americký prezident George Bush udělal velkou chybu, když začal novou válku v Iráku, aniž by pořádně dokončil tu předchozí v Afghánistánu.

A.cz: V Evropě teď slaví ve volbách úspěchy strany, které se ostře vymezují vůči imigrantům a muslimům a poukazují na nebezpečí islamizace. Dostávají více hlasů než v minulosti. V Nizozemsku, Rakousku, nově i ve Švédsku. Hrozí podle Vás, že evropští muslimové se budou cítit vyloučení, ohrožení a  to může vést k dalekosáhlé konfrontaci?

Ano, tento trend považují za velmi znepokojující a nebezpečný. A nejde jen o více hlasů pro krajně pravicové strany. Dokonce i ve Francii začal prezident používat velmi ostrý slovník. Například v postoji k Romům. Jeho postoje znepokojují ve Francii i mnoho lidí původem z muslimských zemí, třebaže nejsou namířené přímo proti nim. Alespoň na muslimských pařížských předměstích je to takto vnímáno.

Atmosféra v Evropě je velmi špatná. Mnozí lidé se cítí ohroženi nejen přílivem imigrantů z muslimských zemí, ale i jejich vysokou porodností. Mezi oběma stranami je řada nedorozumění. Tento problém, toto napětí by se ale mělo řešit rychle, protože jinak Evropa dost riskuje.

Vzpomínám si třeba na jedno nedorozumění, abych doložil, co mám na mysli. V devadesátých letech se mnoho Francouzů strachovalo, že se občanská válka a násilí z Alžírska přelijí i do Francie. Nestalo se to, protože Francouzi alžírského původu a muslimského vyznání se postavili proti radikálům a s pomocí lidí z jejich komunity se policii podařilo veškeré hrozby zneškodnit.

Gilles Kepel
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Gilles Kepel

 

  • Francouzský orientalista a politolog, jeden z nejuznávanějších evropských expertů na islám.
  • Autor několika úspěšných knih, například Boží pomsta, Džihád - vzestup a pád islamismu nebo Kořeny radikálního islámu.
  • Narodil se v roce 1955 v Paříži, nyní působí v Pařížském institutu politických studií.

Teď ale mám obavy. Pokud se muslimská populace bude v reakci na sílící tlak cítit odstrkovaná a vylučovaná, bude se méně identifikovat s francouzskou nebo evropskou společností, jejichž je součástí.

A.cz: Co byste vzkázal Evropanům, kteří mají z islámu strach? Na internetových diskusích a blozích dnes mnozí často zveřejňují vybrané pasáže z Koránu, které mají podle nich demonstrovat násilnost, nesmiřitelnost a nedemokratičnost islámu…

Vzkázal bych asi jak těmto lidem, tak i muslimům žijícím v Evropě to samé. Je třeba se snažit o vzájemné pochopení. Výrazy a věty v Koránu mají mnoho významů a možných interpretací, záleží na tom, kdo a jak tyto texty vykládá. Jak ale říkám, je to ale i problém samotných muslimů. Aby sami ze svých řad vyřazovali ty, kteří hlásají nenávist a radikalismus, aby se od nich distancovali a nenechali je mluvit za sebe.

Problémem konkrétně ve Francii je fakt, že také kvůli krizi je bez práce dost muslimů, kteří se už narodili ve Francii. Vlastně dorostla první generace muslimů, narozených ve Francii. Mají lepší vzdělání a větší možnosti než kdysi jejich rodiče, mají vyšší cíle co se týká představ o jejich práci. Kvůli krizi to ale teď je složité. A je to dost nebezpečná situace: mnoho lidí, kteří mají velká očekávání, a ta jsou najednou blokována, nenaplněna. A přitom jsou dotyční přesvědčení, že to je kvůli jejich původu, kvůli tomu, jak se jmenují a podobně.

Pak samozřejmě v muslimské komunitě může docházet k hledání řekněme islámských hodnot a zvýrazněné islámské identity jako zdroje důstojnosti a důležitosti vlastní existence.

A.cz: Někteří muslimové sami kritizují současný islám. Tvrdí, že potřebuje reformu, čerstvý vzduch. Něco, čím prošlo křesťanství v šestnáctém století. Luthera, reformaci, nějaký pohyb…

Z katolického hlediska je tato Vaše poznámka asi ne moc přínosná (smích). Já nejsem muslim, takže nemohu v tomto bodě mluvit za náboženství, které nevyznávám. Všechna náboženství jsou transformována stavem společnosti v určitém období. V období prosperity byl islám náboženstvím, které ji podporovalo. V časech úpadku v něm muslimové hledají spravedlnost a zdroj důstojnosti, kterou jim podle nich odnímá současný globalizovaný svět.

Foto: Ondřej Besperát

A.cz: Boj s  islámským radikalismem a fenoménem Al-Káidy se do značné míry točí kolem Afghánistánu. V Evropě se dost diskutuje, kam tato devět let trvající válka směřuje. Je vůbec vyhratelná?

Bohužel George Bush udělal podle mne katastrofální chybu, když začal iráckou válku a zaměřil se na ní, aniž by dokončil tu afghánskou. Ta neskončila v letech 2001 nebo 2002, jak se mnozí mylně domnívali a jak se americká vláda snažila přesvědčit veřejnost v USA. Afghánská vláda Hamída Karzaího byla jen zdánlivě stabilní, ve skutečnosti byla její pozice velmi vratká. Teď jsme v situaci, kdy jsou v zemi početné jednotky NATO, které se marně pokoušejí zvítězit nad povstalci z Talibanu.

 

 

Právě se děje

Další zprávy