Reportáž: Muslimové v Indii se bojí říkat svá jména

Ladislav Kudláček
28. 3. 2009 16:05
Stereotypní spojování islámu s terorismem po útocích v Bombaji ještě zesílilo
Foto: Reuters

Nové Dillí /od našeho spolupracovníka/- "Nejhorší náboženství mají muslimové. Jsou to teroristi a nerespektují jiné lidi. Ti vůbec nejhorší jsou z Pákistánu," rozčiluje se mladý Ind jménem Santoš. Nemá žádné muslimské přátele a s žádným Pákistáncem se v životě nesetkal. Přesto má jasno - muslimové jsou špatní.

Být muslimem v Indii není jednoduché. Příslušníci této menšiny se vždy potýkali s diskriminací ze strany hinduistické většiny. Důvodů je mnoho - svou roli hraje nepřátelství s Pákistánem, ekonomika, obchod, spekulace s pozemky i pouhý strach z odlišnosti. Po teroristických útocích v Bombaji, ke kterým došlo loni v listopadu, obavy Indů z muslimů ještě vzrostly.

Vrať se do Pákistánu!

Na univerzitě v Novém Dillí zrovna probíhá seminář o náboženském násilí a diskriminaci muslimů v Indii pod zástěrkou potírání islámského terorismu. Uprostřed přednášky část studentů povstane a začne vykřikovat protimuslimská hesla. Ve stejnou dobu do sálu vtrhnou další mladíci s transparenty.

Loni v srpnu vypukly v Kašmíru masové protesty proti indické nadvládě. Převážně muslimský region požaduje odtržení od Indie.
Loni v srpnu vypukly v Kašmíru masové protesty proti indické nadvládě. Převážně muslimský region požaduje odtržení od Indie. | Foto: Reuters

Většinu návštěvníků semináře tvoří muslimští studenti. Ti reagují dvojím způsobem. Část se zapojí do konfrontace a snaží se agresi bránit. Druhá skupina ustupuje do pozadí a zakrývá jakýkoliv symbol své víry. Mají strach. Jeden z útočníků napadá dívku v šátku a neurvale na ni pokřikuje: "Vrať se do Pákistánu! Tady nemáš co dělat!"

"Demonstrace" vrcholí rozbíjením nábytku a házením kamení na přednášející. Přivolaná policie tomu přihlíží a zasahuje až po příjezdu novinářů a televize.

"Je to jeden z důkazů, že místní policie je většinou protimuslimsky naladěná," říká student Navíd z Kašmíru. "Jako muslim nemohu očekávat, že mne budou chránit. Musím buď skrývat své vyznání, nebo dostanu kamenem," dodává rozhořčeně. I on se bojí násilí, a proto svůj původ raději nedává veřejně najevo.

Ve vlaku raději mlčím

"Být muslimkou pro mě nebylo ve většinově hinduistické společnosti nikdy jednoduché, ale bombajský útok můj život ještě zkomplikoval. Mám strach," svěřuje se učitelka angličtiny Sajda.

Muslimská komunita se okamžitě po útocích snažila zdůraznit, že náboženský extremismus a terorismus jsou jevy, které do islámu nepatří. Místní komunita dokonce odmítla zemřelé teroristy pohřbít. Tento demonstrativní postoj měl mimo jiné zmírnit hněv lidí, který hrozil přerůst v násilí vůči indickým muslimům. Naštěstí k žádným velkým protiislámským nepokojům nakonec nedošlo.

O útocích na indické muslimy pojednává i nedávno Oscarem oceněný film Milionář z chatrče (Slumdog Millionaire)
O útocích na indické muslimy pojednává i nedávno Oscarem oceněný film Milionář z chatrče (Slumdog Millionaire) | Foto: archiv

Přesto se kantorka Sajda bojí. Nikomu cizímu o své víře raději neříká. To je těžké v zemi, kde jedna z prvních otázek po seznámení směřuje k vyznání.

"Když jedu domů vlakem, nikdy se nepouštím s nikým do řeči a nikomu neříkám své jméno. Lidé totiž už podle jména poznají můj původ a víru a mám zkušenost, že pak reagují agresivně," říká Sajda. "Znám případy, kdy byli moji muslimští přátelé ve vlaku napadeni," dodává.

Problémy ve škole i v práci

Multináboženská a multikulturní Indie se po staletí dokázala s různorodostí svých obyvatel vyrovnat. Soužití nebylo jednoduché, většinou bylo založeno na sousedském nebo obchodním vztahu oddělených komunit. Moderní doba ale tyto komunity promíchává.

Muslimové jsou v Indii stereotypně spojováni s terorismem. Mají problémy najít si práci, získat dobré vzdělání nebo se jen začlenit do školního a pracovního kolektivu. Afghánská studentka Fakríja a její íránské kamarádky zažily na vlastní kůži, co to znamená žít v Indii a být z islámské země.

"Hledaly jsme byt déle než měsíc. Lidé byli vždycky velmi ochotní nás vzít nás do pronájmu až do té chvíle, co jsme jim řekly svá jména a odkud pocházíme. Často jsme slyšely, že jsme teroristky," říká Fakríja. "Nejhorší ale je, když s námi ve škole někteří zaměstnanci nebo i spolužáci odmítají jakkoliv komunikovat, a to jen kvůli našemu náboženství a původu," vypráví dívka.

Indičtí muslimové ze západoindického města Ahmedábád se modlí za oběti teroristických útoků v Bombaji
Indičtí muslimové ze západoindického města Ahmedábád se modlí za oběti teroristických útoků v Bombaji | Foto: Reuters

Vztah Indů k muslimům je často založen jen na démonizaci této komunity v médiích. Přímou negativní zkušenost s muslimem má málokdo. Politická scéna se rovněž radikalizuje a některé politické strany vystupují proti muslimům. Po jakémkoliv teroristickém útoku, a po tom bombajském zvlášť, se policie vždy soustředí na oblasti obývané muslimy a provádí v nich razie.

"Podezřelým se nestáváte kvůli tomu, co jste mohli spáchat, ale kvůli tomu, že věříte v jiného boha," říká student Navíd.

 

Právě se děje

Další zprávy