Prohlédněte si gdaňské loděnice aneb kde se rodila polská demokracie

Přehled fotografií
  • I ta největší loď se skládá z mnoha tisíců malých kousků. Každý kousek je pečlivě kontrolován...
  • Takovýchto obřích hal je v loděnicích několik. Skladují se tady části různých velikostí, které poté dělníci svařují k sobě.
  • Robotický řezač má za úkol vytvořit kulatá okénka, zaoblení a další nepravidelné tvary...
  • Části lodí se převážejí z jedné výrobní haly do druhé pomocí speciálních nákladních vozidel.
  • V loděnicích pracuje 2700 zaměstnanců. Než je rozestavěná loď posazena na vodu, trvá to několik měsíců.
  • Místnost mechaniků a elektrikářů. V jedné takové pracoval také první polský prezident Lech Walesa.
  • Svařování potrubí...
  • Zpracování "plátů", ze kterých bude loď složena. Kvůli hluku se musí obsluha ukrývat v kabince
  • Hlavní brána bývalých Leninových loděnic. Před ní se scházeli dělníci protestující proti komunistickému režimu, na ni stál Lech Walesa, když v roce 1981 oznamoval dohodu s vedením komunistické strany.
  • Památník ve tvaru tři křížů před vchodem do loděnic připomíná padlé dělníky, které zabili komunisté během nepokojů v roce 1970. Do dnešních dnů není znám přesný počet zabitých.
  • Fryderyk Radziusz, místopředseda závodního odborového hnutí Solidarnošč během rozhovoru s Aktuálně.cz
  • V loděnicích pracují také Severokorejci. První půlrok jim jejich komunistický dozor nedovoloval opustit brány závodu.
  • Tato loď zanedlouho opustí gdaňský přístav a odpluje do Norska
  • Bezpečnost na pracovišti především...
  • Na zdech výrobních hal lze tu a tam ještě nalézt připomenutí slavné minulosti. Hlavně díky místním loďařům mohli jít Poláci svobodně volit.
  • Obrněný transportér uvnitř loděnic. Připomínka "stanného práva" z roku 1982.
reklama