Aplikaci s názvem Xuexi Qiangguo si podle agentury Reuters stáhlo přes 75 milionů Číňanů, což z ní dělá nejstahovanější program na čínském Apple Storu, obchodu s mobilními aplikacemi. Počátkem roku ji jako nástroj ovlivňování mladé generace představilo oddělení propagandy.
Název aplikace, která je dostupná jen v čínštině a je určená ke stažení jen z území Čínské lidové republiky, se dá přeložit jako Studování silné země. Jak ale uvádí server What’s On Weibo, význam názvu je daleko složitější - znak pro studování se shoduje se znakem v příjmení čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Lepší překlad by proto mohl být Studuj Siho, posil Čínu.
Propaganda posters of Mao era portray superb artistry behind one of modern China’s most turbulent, haunting decades https://t.co/LAayJP1CSF pic.twitter.com/J7wDnX4Ia3
— Sixth Tone (@SixthTone) May 30, 2017
Mobilní uživatelé si v programu kromě prezidentových myšlenek připomínají také historii Číny a strany, aplikace jim doporučuje ke čtení články, které vydala státní média, dokumenty o revoluci nebo si čtou jednu z prezidentových knih. Aplikace nabízí také videohovory, zasílání zprávy přátelům, které po přečtení zmizí, správu kalendáře nebo zasílání peněz známým.
Podle vysoce postavených čínských komunistů je aplikace užitečným nástrojem vhodným ke každodennímu použití. "Samozřejmě studujeme význam Si Ťin-pchingových projevů tradičním způsobem, ale nyní na to máme aplikaci, takže straníci se mohou jednoduše učit výtečné nápady národního vůdce každý den," uvedl podle Reuters Čcheng Chung z Ústředního výboru komunistické strany Číny.
Za vysoký počet bodů tablet od Huawei
Uživatelé aplikace za vyplňování testů zkoušejících znalosti prezidentových myšlenek nebo publikování komentářů získávají body, které později mohou vyměnit za hmotné ceny. Jednou z nich je například tablet od společnosti Huawei. Lidé s nízkým skóre jsou vyzýváni k lepším výkonům.
'Study Xi' app day 9: as the propaganda app is now gaining in popularity, more social media users are starting to share pics of the gifts they received from the Propaganda Department for their high scores: dictionaries, study books, but also free movie tickets. #学习强国 pic.twitter.com/j8j1SSW0bb
— Manya Koetse (@manyapan) February 24, 2019
Britský deník Guardian dokonce uvádí, že někteří zaměstnavatelé vyžadují, abych jejich zaměstnanci získali určitý počet bodů za den. "Pokud máte nízké skóre, budete zostuzeni. Nyní se každý bláznivě snaží získat více bodů - jak se můžeme něco naučit?" citoval komentář jednoho z uživatelů.
Přestože počet stažení aplikace sahá až k 75 milionům, server What's on Weibo upozorňuje, že ne všichni uživatelé si aplikaci stáhli z vlastní vůle. V některých městech dokonce probíhají kurzy pro seniory, kde se učí, jak aplikaci stáhnout a jak ji používat. Po členech vládnoucí strany a zaměstnancích státních podniků se požaduje, aby měli aplikaci staženou a aktivně ji používali.
Jak získat body v aplikaci Xuexi Qiangguo?
- Registrace: 1 bod
- Přečtení článku, eseje: 1 bod
- Zhlédnutí videa: 1 bod
- Čtyři minuty strávené v aplikaci: 1 bod (max. lze získat 8 bodů)
- Pět minut sledování videa: 1 bod
- Přihlášení se k odběru mediálního obsahu: 1 bod
- Sdílení dvou článků denně s přáteli: 1 bod
- Uložení dvou článků v aplikaci: 1 bod
- 100% úspěšnost v testu: 10 bodů
- Dvojnásobný počet bodů lze získat, pokud bude aplikace využívána mezi: 6:00-8:30, 12:00-14:00 a 20:00-22:30
Opravdu dobrovolně?
Veřejné prohlášení, které nabádá ke stažení aplikace, vydaly například univerzity a lokální samosprávy. Jeden ze zaměstnanců univerzity v jižní Číně agentuře Reuters řekl, že podle nových pravidel musí každý zaměstnanec strávit v aplikaci minimálně 160 hodin ročně. "Aplikace je nyní součást mého života všechny hodiny celého dne," líčí například výzkumná pracovnice z Pekingské univerzity.
Tomu odpovídají i komentáře, které se na čínském Apple Storu objevily, než byly spolu s hodnocením aplikace zakázány. To před cenzurou dosáhlo 2,7 hvězdičky z pěti možných.
Oddělení propagandy Ústředního výboru Komunistické strany Číny se v posledních letech snažilo zaměřit na mladou generaci nejen prostřednictvím této aplikace. Vznikaly komiksy, rapové skladby, animované seriály i vědomostní soutěže v lokální televizi, kde si mladí poměřovali znalosti státní filozofie.
"Od roku 2016 je cílem strany vytvořit ‘rudé mileniály’," komentoval snahy strany manažer jedné z čínských mediálních aplikací, který si podle agentury Reuters nepřál být jmenován.