Kuala Lumpur - Týmy pátrající více než měsíc po pohřešovaném letadle Malaysia Airlines vyšlou do hloubi Indického oceánu speciální ponorku bez posádky.
Jejím úkolem bude určit, zda zachycené signály pocházejí z takzvaných černých skříněk letounu, oznámil šéf pátracích operací Angus Houston z Australského úřadu pro námořní bezpečnost (AMSA).
Pátrací loď Ocean Shield by měla, co nejdříve to bude možné, vypustit samostatné "podmořské vozidlo" The Bluefin 21.
Malá ponorka bez posádky dokáže vytvořit zvukovou mapu oblasti a odhalit případné trosky letadla na dně oceánu. K tomuto kroku se pátrači rozhodli poté, co v pátek vyjádřili přesvědčení, že znají přibližnou polohu černých skříněk.
Pět týdnů marného pátrání
"Jsme přesvědčeni, že známe pozici černých skříněk plus minus několik kilometrů," prohlásil před pár dny australský premiér Tony Abbott. "Znalost přibližné polohy černých skříněk nicméně není totéž jako vytažení vraku z hloubky téměř čtyř a půl kilometru pod mořem či zjištění všeho, co se při letu stalo," dodal.
Boeing 777 s 239 lidmi na palubě se ztratil 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, což vyvolalo nejrozsáhlejší pátrací a záchrannou operaci v letecké historii. Vyšetřovatelé dospěli k názoru, že stroj z neznámých důvodů změnil kurz, stočil se na jih a zřítil se do Indického oceánu. Hledání se soustřeďuje na oblast, v níž byly v uplynulých dnech pětkrát zachyceny akustické signály podobné signálům z černých skříněk.
Do letadel se umísťují zpravidla dva záznamníky označované jako černé skříňky: jeden nahrává hlasovou komunikaci v pilotní kabině a druhý zapisuje letové údaje. Baterie černých skříněk malajsijského letounu již dosáhly konce své předpokládané životnosti, jež je zhruba 30 dnů.