Nezisková organizace Break Free From Plastic, která usiluje o nižší produkci plastů, zmapovala téměř půl milionu kusů odpadků z celkem 51 zemí světa (Česko mezi nimi nebylo).
Jak uvádí její studie z minulého týdne Global Brand Audit Report, lidé na ulicích, plážích nebo poblíž řek nacházeli nejčastěji kelímky od kávy, cigaretové nedopalky a plechovky od piva. Dobrovolníci nasbírali také desetitisíce plastových tašek, sáčků a lahví.
Organizace pak sestavila žebříček firem, jejichž plastové odpadky se nejčastěji povalovaly mimo koše a popelnice.
Čí plastové výrobky výzkumníci nejčastěji nacházeli?
- The Coca-Cola Company (v ČR Coca-Cola, Nestea, Sprite, Toma)
- Nestlé (JOJO, Lentilky, Nescafé)
- PepsiCo (Pepsi, Mirinda)
- Mondelez International (Milka, BeBe Dobré ráno, Halls)
- Unilever (Hera, Cif, Algida)
- Mars (Mars, M&M’s, Pedigree)
- P&G (Pampers, Gillette, Ariel)
- Colgate-Palmolive (Colgate, Elmex, Palmolive)
- Phillip Morris (L&M, Marlboro)
- Perfetti Van Melle (Mentos, Chupa Chups)
*Zdroj: Global Brand Audit Report
Seznamu kraluje firma The Coca-Cola Company, která kromě stejnojmenného nápoje vyrábí také ledové čaje Nestea nebo limonády Sprite. Odpadků této společnosti bylo dokonce více než těch, které vyrobily firmy na následujících třech místech žebříčku dohromady.
Pouze v Severní Americe se výrobky od The Coca-Cola Company neobjevovaly tak často a na místním žebříčku obsadily až pátou pozici. Předstihly je firmy Nestlé, Solo Cup Company, která vyrábí jednorázové kelímky na pití, a Starbucks.
Tři miliony tun plastů ročně
Ze studie vyplývá, že většina odhozených plastů pochází od úzké skupiny nadnárodních společností. "Nelze snížit plastové znečištění ve světě, pokud tyto značky nepodniknou výrazné změny ve způsobu, jakým distribuují své zboží," uvádí zpráva.
Ta korporace zároveň vyzývá, aby zveřejnily, kolik jednorázových plastů používají, a navrhly, jak je omezí.
Na výsledky studie už zareagovala The Coca-Cola Company. "Je pro nás nepřijatelné, když některý z našich obalů skončí v oceánu nebo vůbec kdekoliv, kam nepatří. Spolu s ostatními pracujeme na uchopení tohoto vážného celosvětového problému, ať už ve smyslu plastů, které se dostávají do našich oceánů, nebo ve snaze odstranit z oceánů už existující znečištění," uvedla firma podle zpravodajského serveru The Intercept.
Tens of thousands of pieces of plastic littering the planet come from just a handful of multinational corporations, such as Coca-Cola, Nestle and PepsiCo: an environmental pressure group Break Free from Plastics reportshttps://t.co/ByILdOWYQJ pic.twitter.com/BuQKKZznsH
— AFP news agency (@AFP) October 24, 2019
Server zaměřený na životní prostředí EcoWatch doplňuje, že The Coca-Cola Company v roce 2017 vyprodukovala přes tři miliony tun plastů.
Falešná řešení?
Existují i konkrétní návrhy řešení. Dva největší prodejci neochucených vod ve Spojených státech, The Coca-Cola Company a PepsiCo, ohlásili, že od začátku příštího roku si jejich zákazníci budou moci koupit vodu v plechovkách či plechových lahvích. U nich je prý větší pravděpodobnost, že materiál bude zrecyklován a neskončí na skládkách a v oceánech, uvádí agentura Bloomberg.
The Coca-Cola Company také slibuje speciální lahve na vodu, které budou vyrobeny z kombinace recyklovaných plastů a přírodních materiálů. Ochránci životního prostředí ale tyto kroky kritizují jako nedostačující.
"Nedávné sliby korporací jako The Coca-Cola Company, Nestlé nebo PepsiCo stále obsahují falešná řešení, jako je náhrada plastů za papír nebo bioplasty," řekla pro server VICE Abigail Aguilarová z asijské pobočky neziskové společnosti Greenpeace. "Tyto strategie chrání zastaralý systém vyhazování odpadu, který krizi s plasty způsobil," dodala s tím, že proto i v budoucnu budou tyto firmy největšími znečišťovateli.
Podobně hovoří Von Hernandez, koordinátor organizace Break Free From Plastic, která připravila "odpadkovou studii".
"Průmysl by chtěl označit plastové znečištění za problém jednotlivců a jejich nezodpovědnosti. Pravdou ale je, že volba spotřebitelů byla už předem dána těmito výrobci, kteří prodávají své produkty v plastových obalech na jedno použití," řekl serveru VICE. "Pokud chtějí firmy zůstat v následujících letech relevantní, musí přejít na znovupoužitelné a doplňovací systémy."